Hoppa till innehållet

Nya förluster för Uber – aktien dyker

Taxitjänsten Uber slog marknadens förväntningar under det tredje kvartalet, men förlusten landade på över en miljard dollar. 

Ubers vd Dara Khosrowshahi.
Ubers vd Dara Khosrowshahi.Foto: Richard Drew/Patrick T. Fallon

(Di Digital/San Francisco) Ubers börsnotering i maj var en av de mest hajpade under året. Men bolaget har fått en tuff start och vd:n Dara Khosrowshahi har sedan dess låtit över 1 000 medarbetare gå i tre omgångar.

Under tredje kvartalet fortsatte Uber att gå med förlust med 1,16 miljarder dollar, varav 401 miljoner dollar bestod av aktiebaserad kompensation till följd av börsnoteringen.

Bolagets förlust per aktie var lägre än vad som förhandstippats med 0,68 dollar, jämfört med väntade 0,85 dollar, enligt Bloombergs analytikerkonsensus.

Omsättningen ökade med 30 procent jämfört med samma period i fjol och uppgick till 3,81 miljarder dollar – också det en bit över förväntningarna.

Totalt uppgår Ubers förluster till över 7 miljarder dollar hittills under året, motsvarande drygt 67 miljarder kronor.

”Vi vet att det finns förväntningar på att bli lönsamma och vi förväntar oss att kunna leverera det 2021”, sa Dara Khosrowshahi i en kommentar till CNBC i samband med rapporten.

Läs också: Uber rasar på börsen efter rekordförlust

Bolaget har numera delat in sin verksamhet i fem olika områden – persontransporter, matleveranstjänsten Uber Eats, frakt, ”other bets” med bland annat elscootrar och det man kallar Advanced Technology Group där utvecklingen av självkörande bilsystem ingår.

Till exempel redovisade Uber en tillväxtökning för Eats med 64 procent högre intäkter än under samma kvartal i fjol. Det mest etablerade segmentet persontransporter ökade med 19 procent. USA och Kanada stod för den största tillväxten.

Antalet nya kunder blev också fler under kvartalet, men siffran på 103 miljoner månatliga användare låg dock något under förväntningarna. Även värdet av bruttobokningarna för alla Ubers tjänster på 16,47 miljarder var lägre än väntat.

”Vårt fokus är att ha lägre priser baserat på den bästa tekniken, snarare än att driva tillväxt genom rabatter”, sa Dara Khosrowshahi när han adresserade bolagets väg mot lönsamhet under ett samtal med analytiker efter att kvartalssiffrorna släpptes på måndagen.

Det handlar till exempel om att erbjuda användarna nya möjligheter att betala lägre priser genom att vänta längre eller gå till en upphämtningsplats.

Ubers aktie hade en topp i juni, men har sedan dess gått stadigt nedåt och bolaget har tappat 30 procent från introduktionspriset. Bara den senaste veckan har kursen gått ner med 7 procent.

När rapporten för tredje kvartalet kom på måndagskvällen svensk tid tappade Uber ytterligare 7 procent i efterhandeln, för att sedan återhämta sig något och landa på 5 procents nedgång.

Konkurrenten Lyft gör också förlust och har tappat hela 50 procent från det aktien prissattes till vid börsdebuten. Bolagets senaste kvartalsrapport låg över förväntningarna, men förlusterna ökade (ungefär hälften stod för aktiebaserad kompensation). Bolagets omsättning gick upp med 72 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol.

Läs också: Miljardsmäll när Softbank skriver ner superfond

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera