(Di Digital/San Francisco) Det är numera en tradition att Apple bjuder in en utvald skara till ett event i början av september, då man brukar lansera nya modeller av Iphone.
Inför tisdagskvällens lansering haglade ryktena i vanlig ordning om vilka nyheter som skulle komma.
Presentationen hölls på högkvarteret i Cupertino, Kalifornien och inleddes av Apples vd Tim Cook. Först ut var en genomgång av spel på bolagets nya spelplattform Arcade. Den kommer att släppas senare i september och är en del av satsningen på Apples tjänsteutbud, som man gärna vill rikta uppmärksamheten till.
Även den nya streamingtjänsten Apple Tv Plus är på väg ut, och kommer att släppas i november till ett pris i USA på 4,99 dollar i månaden. Vilket alltså innebär ett betydligt lägre pris än flera andra konkurrenter, som till exempel Netflix vars aktie tappade över 2 procent under börsdagen.
Apple kommer också att erbjuda Apple Tv Plus gratis i ett år till dem som köper nya produkter för att locka in kunder.
Under kvällen lanserade Apple en ny Ipad av den mindre ingångsmodellen och den sjunde i ordningen. Som väntat kom även en ny version av Apples smarta klocka – Watch ”series 5”.
Men huvudnumret för eventet var den 11:e generationen av Iphone. Enligt rapporter skulle Apple släppa tre nya modeller av telefonen, vilket visade sig stämma.
Instegsmodellen Iphone 11, en uppdatering från befintliga Iphone XR, kommer i sex nya färger och ska ha ett mer slitstarkt glas. Kamerafunktionen består av två kameror och bättre vidvinkel.
En nyhet är att Apple sänker priset något för Iphone 11, jämfört med var Iphone XR kostade när den kom ut förra året. Den nya telefonen kostar från 699 dollar i USA och tidigare utgångspris var 749 dollar. Något som inte var väntat, då Apple ofta höjer priserna i samband med nya släpp. XR kommer dock att finnas kvar i Apples butik till ett pris från 599 dollar i USA. Även priset i Sverige har sänkts med några hundralappar.
Prisstrategin skulle kunna vara en del i att öka försäljningen på den viktiga marknaden i Kina, där konkurrensen är tuff och bolagets försäljning har gått ner under de senaste kvartalen. Men också för att locka kunder på andra marknader som har avvaktat med att uppdatera sina telefoner. En trend som har blivit vanligare under senare år.
Den dyrare modellen av nya Iphone 11 får ett nytt namn – Pro. Den liknar befintliga XS och XS Max, men har till exempel tre kameror, en skarpare skärm och bättre batteritid med upp till 5 timmar längre än sina föregångare.
De nya telefonerna kommer med operativsystemet IOS 13, som Apple visade upp på bolagets utvecklarkonferens i juni i år.
Läs också: Apple begraver Itunes – visar upp ”dark mode” i telefonen
Iphone är fortfarande den produkt som drar in mest pengar till Apple och priserna ligger i premiumsegmentet. Men kassakon har tappat i försäljning under ett antal kvartal. Det senaste med dryga 12 procent i intäkter, men numera redovisar Apple inte antal sålda enheter.
Marknaden verkar dock inte lägga så stor vikt vid tappet. Apple har hittills gjort ett rekordår på börsen och gått upp med över 35 procent sedan i januari. Under börsdagen på tisdagen slutade kursen på drygt 1 procent upp.
Läs också: Apples kassako fortsätter att tappa – aktien går upp
Läs mer: Inför Iphone-släppet: Apple anklagas för arbetsbrott i Kina