Hoppa till innehållet

Nya miljoner ska ta deras dyslexi-startup till USA

Optolexia använder artificiell intelligens för att upptäcka dyslexi hos skolelever. Nu tar bolaget in 50 miljoner kronor för att lansera sin tjänst på den amerikanska marknaden.

Optolexias verktyg kartlägger hur dina ögon rör sig då du läser text.
Optolexias verktyg kartlägger hur dina ögon rör sig då du läser text.Foto: Optolexia

Det svenska edtech-bolaget Optolexia (NTL) har utvecklat ett verktyg som med hjälp av läsning av ögonrörelser kan hitta tecken på dyslexi hos barn i ett tidigt skede. 

En av personerna bakom dyslexi-bolaget är riskkapitalbolaget Segulahs vd Gabriel Urwitz (NTL), som är storägare. Nu investerar han ytterligare 50 miljoner kronor i Optolexia, tillsammans med Pomona-gruppen, som kontrolleras av finansfamiljen Rapp (NTL).

”Vi ser en mycket stor potential i Optolexia. Här har vi ett svenskt bolag som kombinerar vetenskap och teknik på ett unikt sätt för att skapa samhällsnytta och viktigast av allt: förbättrar utsikterna för alla unga som brottas med läs- och skrivsvårigheter.”, säger Gabriel Urwitz.

Läs mer: Finanskändis miljonsatsar i anti-dyslexi-startup 

Pengarna ska bland annat användas för att finansiera Optolexias kommande utlandsexpansion. Först på tur står USA, men även Storbritannien finns i planerna.

I dag genomför Optolexia pilotprojekt i fyra amerikanska delstater.

”USA är en stor marknad med en ökande medvetenhet kring problemen med dyslexi. Många aktörer verkar ha insett att man kan både hjälpa elever och spara pengar genom att sätta in tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter och vi har märkt att många är intresserade av vår tjänst”, säger Optolexias vd Fredrik Wetterhall.

Han betonar vikten av lokala samarbeten för att kunna lansera tjänsten på en ny marknad, både med forskare och aktörer i skolvärlden 

I dag genomför Optolexia pilotprojekt i fyra amerikanska delstater för att kontrollera att tekniken fungerar som tänkt när det är engelskspråkiga elever som screenas.

”Det ser positivt ut och vår målsättning är att lansera i USA innan sommaren”, säger Fredrik Wetterhall.

Verktyget består av en liten kamera, som spelar in elevers ögonrörelser, vilka sedan analyseras.

Optolexia grundades 2015 av forskarkollegorna Gustaf Öqvist Seimyr och Mattias Nilsson Benfatto tillsammans med entreprenören Fredrik Wetterhall. I dag har bolaget 14 anställda, men man kommer att rekrytera ett antal personer för att bygga upp en försäljningsorganisation i USA.

Metoden bygger på forskning som visar att dyslexi medför avvikande ögonrörelser vid läsning. Verktyget består av en liten kamera, som spelar in elevers ögonrörelser, vilka sedan analyseras med hjälp av artificiell intelligens baserad på ögonrörelsemönster hos barn med och utan dyslexi. 

På hemmamarknaden Sverige säljs tjänsten både direkt till skolor och till kommuner. Under 2016 genomförde man kommersiella screeningar av 1500 svenska barn, en siffra som kommer att vara betydligt större under innevarande år, enligt bolaget.

Läs mer: VR-stjärnan och forskarnas spel ska lära barn förstå hjärnan 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera