Hoppa till innehållet

”Nya MTG” blir en e-sportjätte med 3,3 miljarder på fickan

MTG:s nuvarande vd Jörgen Lindemann blir vd för det nya MTG, med fokus på e-sport, gaming och digital video. Bolaget får ett börsvärde på 6 miljarder och tillförs 3,3 miljarder för bland annat uppköp och investeringar.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, tar över som vd för ”nya MTG” med fokus på e-sport, spelutveckling och Youtubenätverk.
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, tar över som vd för ”nya MTG” med fokus på e-sport, spelutveckling och Youtubenätverk.Foto: Oskar Omne

MTG:s medieverksamhet i Norden, MTG Nordics, går samman med danska TDC Group. Samgåendet innebär att MTG Studios och MTG Nordic Entertainment, tillsammans MTG Nordics, slås ihop med danska teleoperatören TDC Group. MTG Nordics innefattar bland annat Viasat och Viaplay.

Läs mer: MTG Nordics går ihop med TDC Group

Kvar på Nasdaq Stockholm blir således MTG:s framtidslåda MTGx, som ofta beskrivits som motorn i MTG-koncernens omställning från traditionellt mediebolag till ett globalt och digitalt underhållningsföretag. 

Detta "nya MTG” ser ut att få ett börsvärde på cirka 6 miljarder kronor. Det är nämligen mellanskillnaden mellan MTG:s nuvarande börsvärde på 25,55 miljarder kronor och de 19,55 miljarder kronor som TDC betalar för MTG Nordics. (MTG:s kurs steg med ett par procent under förmiddagen. Följ kursen här.)

Nya MTG omsatte cirka 4,2 miljarder kronor under 2017. Och under torsdagen rapporterade bolaget även att man gick med vinst under det senaste kvartalet.

Läs mer: MTGx visar vinst för första gången 

MTGx har i cirka tre år letts av tysken Arnd Benninghoff, som tog över efter den tidigare chefen Rikard Steiber. Benninghoff kliver nu ner från högsta posten, men uppges bli kvar på bolaget. 

Vd för ”nya MTG” blir nämligen MTG:s nuvarande vd Jörgen Lindemann. (Han behåller även banden till tv-delen då han föreslås bli ledamot i det sammanslagna bolagets styrelse.)

Som vd för "nya MTG" blir Jörgen Lindemann därmed chef för ett bolag som bland annat beskrivs som ”världens största aktör inom e-sport”. 

Enligt MTG ska bolaget vidareutveckla och utöka sin portfölj av med en ”köp och bygg”-strategi. 

Bolagets budget för nyinvesteringar och förvärv består av de 3,3 miljarder kronor i kontanter som erhålls från TDC Group för MTG Nordics (TDC-aktierna som erhålls i affären delas ut till MTG:s aktieägare.) 

”Kontanttillskottet stärker MTG och gör att vi kan investera ännu mer i e-sport, som ju växte mycket starkt under fjärde kvartalet” säger Jörgen Lindemann till DITV.

”Nya MTG” ska bestå av fyra områden:

E-sport, med e-sportligorna ESL, Dreamhack samt det nordamerikanska e-sportbolaget ESEA.

Gaming, med spelportalen Kongregate och 51 procent av det tyska datorspelsföretaget Innogames.

Digital Video Content, med Youtubenätverket Splay och Zoomin.

Övriga verksamheter i form av e-sportinvesteraren Bitkraft, World Boxing Super Series och den bulgariska mediegruppen Nova.

Enligt MTG:s presschef Tobias Gyhlenius är ESL världens största arrangör av e-sporttävlingar. Även svenska Dreamhack arrangerar tävlingar och driver ligor, medan ESEA är något mindre.

”Det största evenemanget som ESL hade i Katowice, Polen i fjol lockade 173 000 besökare och följdes av 46 miljoner människor online. Vi är störst i världen på e-sport. Cirka 34 procent av startade strömmar på Twitch kommer från oss”, säger han.

Ambitionerna är även höga inom spelutveckling och digital video. I samtliga fall är marknaden för bolagen internationell. 

"Vi äger ju 51 procent av tyska Innogames. Och vi äger även Kongregate, som är en publicist av spel med fokus på mobil och som mer och mer fokuserar på spelutveckling”, säger Tobias Gyhlenius. 

Inom kategorin ”övriga verksamheter” samlas en rad till synes udda bolag, som Nova, en ledande tv-aktör i Bulgarien och World Boxing Super Series. 

"Nya MTG får ju en hundra procent internationellt fokus - och där passar detta in”, förklarar presschefen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera