Annons

Nya MTG har 2 miljarder på banken: ”Vill investera”

MTG:s finanschef Maria Redin och vd:n Jørgen Madsen Lindemann.
MTG:s finanschef Maria Redin och vd:n Jørgen Madsen Lindemann. Foto: Joey Abrait
Ett nytt partnerskap i Kina ska stärka MTG:s erbjudande inom e-sport. Bolaget vill också göra fler spelinvesteringar. Men hittills har aktien haft en svag kursutveckling. ”Det är upp till oss att artikulera vilka värden vi skapar”, säger vd:n Jørgen Madsen Lindemann.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Av det gamla MTG är det bara det som tidigare kallades MTGx som återstår. Affären kretsar inte längre kring linjär tv utan kring snabbväxande digital underhållning i form av datorspel och e-sport.

”Det är viktigt för oss att ha ett starkt erbjudande inom båda dessa områden”, säger vd:n Jørgen Madsen Lindemann, som nyligen öppnade dörren till den kinesiska marknaden genom ett partnerskap med Tencent-backade Huya, en av Kinas största plattformar för spelstreaming.

Dessutom ska Huya investera när 300 miljoner kronor i tyska ESL, där MTG är huvudägare.

Det verkar dock finnas vissa skeptiker. Vid stängning på måndagen hade nyheten skickat upp MTG:s börsvärde med 14 procent, eller cirka 725 miljoner kronor. Det är betydligt lägre än värdeökningen bara i ESL, där MTG:s innehav väntas stiga med omkring 2 miljarder kronor i värde när affären är helt klar.

”Vissa delar av verksamheten korrelerar inte med aktiekursen. Det är upp till oss att tydligt artikulera vilka sorts värden vi skapar”‚ säger Jørgen Madsen Lindemann.

På tisdagseftermiddagen hade MTG:s aktiekurs fallit med 52 procent sedan avknoppningen från tv-verksamheten i mars. 

Den 52-årige dansken har nästan tillbringat hälften av sitt liv på MTG, dit han rekryterades 1994, innan Kinneviks gratistidning Metro ens hade börjat tryckas. Han tog över vd-posten 2012 och insisterar på att han är rätt person att leda även det nya MTG.

”Min naturliga miljö är en där jag skapar innehåll och berättelser och kommersialiserar dem. Jag gillar också folk som har puls och driv. De unga grundarna vi jobbar med har själva stora insatser i det vi gör”, säger han.

Den lönsamma och snabbast växande delen av MTG är fortfarande datorspelen, som stod för 60 procent av intäkterna under första halvåret i år. Finanschefen Maria Redin flaggar för spel spelrelaterade investeringar jämte utvecklarna Innogames och Kongregate. Vid halvårsskiftet hade MTG 2,1 miljarder kronor i likvida medel.

”Om vi fortsätter att leverera kan e-sporten gå om datorspelssidan. Men vi har också pengar på banken som vi skulle vilja investera i fler speltitlar”, säger Maria Redin.

Men det är inom e-sporten som marknaden ser både risker och stor potential. Publiken är stor men marknaden underutvecklad. Turneringarna kan flyttas fram med kort varsel och annonsörerna vill gärna se mer djupgående data om vilka som tittar.

”Om man vill göra sporten mainstream behöver den följa vissa regler”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Datan från Twitch och Youtube kan vara mer detaljerad

För att strukturera den unga sporten har MTG tagit initiativ till en ny, global e-sportsliga som omfattar båda de stora varumärkena Dreamhack och ESL. Det nya formatet, som består av ett flertal deltävlingar, presenterades på tisdagen.

”Det är en sport med en massa tittare. Den svåra delen av resen är avklarad. För oss handlar det om att öka intjäningen”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Förlagan är den alltmer genomkommersialiserade fotbollen, där rättigheterna att sända matcherna går för miljardbelopp. MTG-ägda ESL har tidigare sålt rättigheter till både Youtube och Facebook.

Men rättighetsaffären har också långt kvar till mognad. Nyligen skrev MTG ned sin prognos för organisk nettoomsättningstillväxt för 2019 från 15 procent till mellan 8 till 12 procent. Anledningen var att rättigheterna visade sig svårare att sälja än väntat, bland annat på grund av bristfällig data.

”Vi tror på att skapa nya varumärken och på den här sportens relevans. Men intjäningen ligger efter. Det är därför vi sänkte tillväxtprognosen”‚ säger Maria Redin.

Vad är det ni inte vet om era spelare?

”Vi vet inte de mer detaljerade sakerna. Inom tv vet man om den som tittar mellan 20 och 21 har en lägenhet, en partner, ett husdjur och så vidare. Vi har förstås sådan data genom vissa partnerskap, som med Danmarks Radio. Men inte med alla. Det är långt ifrån lika utvecklat som Champions League inom fotbollen”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

När väntar ni er ha bättre data?

”När vi börjar få folk att skriva på våra nya kontrakt, så med början 2020. Men det rör sig om en förbättring. Det vore orealistiskt att säga att allt skulle vara löst då. Det kommer att ta tid innan allt är på plats. Det är en av utmaningarna med sporten.”

Är ni nöjda med mängden data ni får från Twitch och Youtube i dag?

”Nej. Den kan vara mer detaljerad och det är just det vi diskuterar med dem.”

Rättelse: MTG:s dotterbolag ESL är baserat i Tyskland, inte i USA som texten tidigare angav.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer