”På vissa ställen ska man ställa de här fordonen i särskilda ställ, det kan vara framförallt på stationer, busshållsplatser och torg – där mycket människor rör sig, såsom till exempel Triangelstationen, Södervärn, järnvägstationen och Gustav Adolfs torg”, säger Andreas Schönström, S-kommunalråd med ansvar för teknik och service.
Just nu pågår en utredning om huruvida Malmö stad kan ändra den lokala ordningsstadgan så att elsparkcyklarna måste parkeras i särskilda ställ på sådana här särskilda platser.
Elsparksföretaget Voi har nu tillsammans med en partner på försök infört fysiska cykelställ för sina elsparkcyklar i Stockholm. I Malmö har Voi inte några fysiska cykelparkeringar, däremot en sorts virtuella parkeringsplatser som användaren ser i appen. Den som använder sig av dem får en liten rabatt.
Elsparksföretaget Lime har också börjat med virtuella parkeringsplatser i Malmö. Men där får användaren inte någon ekonomisk ersättning, berättar Jonas Mørch, Limes chef i Malmö. Lime har i dag 45 parkeringszoner där de rekommenderar användare att parkera. Det handlar om att vänja folk vid ett nytt beteende, eftersom elsparkcyklarna är så pass nya, resonerar han.
”Och på längre sikt så tycker jag att det vore vettigt att införa fysiska parkeringsplatser. Det här är nu i ett tidigt stadium i dialogen med kommunen”, säger Jonas Mørch.
Kommunen ingår också i den översyn av lagstiftningen kring elsparkcyklar som Sveriges kommuner och regioner, SKR, nu gör tillsammans med Transportstyrelsen.
”Vi pekar på att de parkeras överallt och att vi inte kan reglera hur och var de ska lämnas. Sedan är det trafikfaran – de går väldigt snabbt, de som använder dem är oskyddade och det har skett en del olyckor. Där tycker jag inte att lagstiftningen hänger med”, säger Andreas Schönström.
Utredningen om möjliga lagändringar ska vara klar i mars 2021.
Andreas Schönström suckar djupt när han ser tillbaka på elsparkcyklarnas intåg i Malmö för ett år sedan. ”Det har varit en olycklig kärlekshistoria” säger han. Hans förhoppning är att alla elsparkcyklar framöver ska kunna laddas i fasta cykelställ och att parkeringen ska skötas bättre.
Elsparkcyklarna dök upp på gatorna i december 2018 och har sedan dess varit föremål för både ris och ros. Inte sällan ligger de omkullvälta på marken och utgör både hinder och irritationsmoment.
Kommunen har fått mängder med klagomål på elsparkcyklar som är ligger slarvigt slängda på alla möjliga och omöjliga platser i stan. Det föranledde kommunen att i höstas göra en specialsatsning på att omhänderta elsparkcyklar som ligger utslängda på sätt som är farligt och utgör hinder. Insatsen inleddes i september och sedan dess har klagomålen minskat, berättar Andreas Schönström. Nu har kommunen beslutat att insamlingsarbetet ska fortsätta. Mest krut ska kommunen lägga på att samla in elsparkcyklar framåt vår och sommar när det blir varmare och fler väntas använda dem.
Under september och oktober samlade kommunen in totalt 181 elsparkcyklar.
Läs mer: Snön hotar elsparkcyklarna: ”Vid minus fem blir gummit som hockeypuckar”
Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne.