Hoppa till innehållet

Nya rekordsiffror från Paradox – aktien stiger

Spelutvecklaren Paradox Interactive redovisar sitt bästa kvartal någonsin, sett till resultat och omsättning. Aktien stiger och vd flaggar för fler förvärv de närmaste åren.

Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.
Fredrik Wester, vd för Paradox Interactive.Foto: Jack Mikrut

Paradox Interactive, den största spelutvecklaren på Stockholm Nasdaq, redovisar sitt bästa kvartal någonsin, sett till resultat och omsättning.

Omsättningen steg till 289,4 miljoner kronor. Det är en uppgång med 23 procent jämfört med samma period i fjol. Rörelseresultatet blev 162,3 miljoner kronor (142,3), med en rörelsemarginal på 56 procent.

Resultatet före skatt var 162,3 miljoner kronor (142,9). Resultatet efter skatt blev 126,3 miljoner kronor (110,6), en ökning med 14 procent mot föregående år. 

Vi ska göra fler förvärv de närmaste åren.

Aktien stiger på resultatet. Femtio minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med närmare 5 procent till 72,25 kronor. Bolaget har därmed ett börsvärde på cirka 7,3 miljarder kronor. Följ kursen här.

Direkta kostnader ökade till 65,4 miljoner kronor (59,6). Royalties uppges ha legat i nivå med jämförelseperioden, medan kostnaderna för spelutveckling har ökat till följd av satsningar och lanseringar av nya spelprojekt.

Vidare ökade periodens försäljningskostnader till 18,8 miljoner kronor (10,9). Detta till följd av ökade satsningar inom events, annonsering, sälj och marknadsföring.

Vd Fredrik Wester framhåller att Paradox strategi, med ett fokus på spel med långa livscykler, fungerar.

”Denna filosofi – där vi inte planerar för monsterhits för varje lansering, utan snarare räknar med längre försäljningsperioder där vår långa svans genererar en stor del av intäkterna – säkerställer att vi kan driva företaget på ett hållbart och långsiktigt sätt”, säger han i rapporten och fortsätter:

”Vårt andra kvartal 2017 visar på många sätt att denna strategi fungerar perfekt. Vi har släppt två prisvärda spel, Steel Division: Normandie 44 och Cities: Skylines för Xbox.”

Intäkterna under det andra kvartalet 2017 är främst hänförliga till spelen Stellaris, Cities: Skylines, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Steel Division: Normandy 44, enligt rapporten. 

Läs mer: Paradox köper spelutvecklare för kvarts miljard

I slutet av juni aviserade Paradox Interactive att man köper spelutvecklaren Triumph Studios i en affär värd upp till 242 miljoner kronor. 

”Vi ska göra fler förvärv de närmaste åren”, säger vd Fredrik Wester.

Han lyfter sedan fram tre möjliga kategorier av förvärv:

”Vi letar dels efter utvecklare som är bäst i världen på det de gör. Vi tittar även på att köpa nya varumärken. Det är ju svårt att få uppmärksamhet idag, då det släpps 10-15 spel om dagen på pc-plattformen Steam. Vi vill även köpa bolag som kan hjälpa oss in på nya plattformar som mobil och konsol. Vi är ju inte så starka på konsol, även om vi just idag släpper Cities: Skylines på Playstation 4”, säger han.

Efter börsens stängning under måndagen aviserade Paradox att bolagets finanschef Andras Vajlok har sagt upp sig och bolaget söker en efterträdare. Andras Vajlok uppmärksammades tidigare i år då han sålde aktier i det egna bolaget för drygt 28 miljoner kronor.

”Det är tråkigt att han lämnar. Men det görs i gott samförstånd och han jobbar kvar tills vi hittar en ersättare”, säger Fredrik Wester.

Läs mer: Paradox finanschef Andras Vajlok säger upp sig

Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera