Annons

Nya rekordsnabba självkörande lastbilar – men EQT:s uppstickare kan tvingas ut ur Sverige

Den första mystiska bilden på Einrides nya autonoma lastbil. Under torsdagen presenterar vd och grundare Robert Falck hur framtidens transportfordon kan se ut.
Den första mystiska bilden på Einrides nya autonoma lastbil. Under torsdagen presenterar vd och grundare Robert Falck hur framtidens transportfordon kan se ut.
Einride presenterar i dag nya självkörande lastbilar – och de är snabba. Den mest påkostade modellen är gjord för allmänna motorvägar och kan köra i 85 km/h. ”Men det är inte säkert att vi kan utveckla den här”, säger grundaren Robert Falck om regelverket.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Robert Falck beskriver upplevelsen av att stå bredvid när den självkörande lastbilen swishar förbi i 85 km/h som ”en mäktig känsla”.

”Det är inte svårt att föreställa sig hur framtidens transport kommer att se ut längre”, säger han om sin nya värsting-pod, ”AET 4” – en av företagets nyheter som presenteras i dag.

Förutom ny design adderas flera konfigurationer av uppstickarens linje självkörande lastfordon.

Vi ska försöka slå hastighetsrekord på ”Top Gear”-banan

Branschen har länge använt sig av den så kallade ”SAE-skalan” från 1-5 för klassificera nivån av självkörning i fordon. Nivå 1 är automatisk inbromsning och adaptiv farthållare – nivå fem helt autonoma fordon som klarar alla miljöer.

”Det är egentligen ingen bra skala för helt förarlösa fordon som våra”, säger Robert Falck, och konstaterar att det i bilbranschen än så länge alltid finns ett förarsäte med kontroller.

Det gör det inte i Einrides poddar.

Deras uppställning av autonoma fordon, kallade ”AET” (en förkortning för ”autonomous electric transport”) klassas från 1 till 4, där 1 är fordon ämnade för inhägnade områden, 2 för begränsade sträckor, 3 allmänna vägar i glesbefolkade områden och 4 för allmänna motorvägar.

Läs mer: EQT och Norrsken leder ny runda i Einride – värderas till 1 miljard 

”Nummer 2 var den podd vi visade upp för ett och ett halvt år sedan. Nyheterna i dag är 3 och 4”, säger Robert Falck.

AET 3 kommer att kunna köra i 45 kilometer i timmen, till skillnad från de tidigare modellerna som hade en maxhastighet på 30 kilometer i timmen.

AET 4 kommer i sin tur att kunna köra i 85 kilometer i timmen.

”Vi ska försöka slå hastighetsrekord på ”Top Gear”-banan (brittisk tv-serie, Di:s anm.) i Storbritannien i nästa vecka”, säger Robert Falck stolt.

Inom 2-3 år vill vi testa autonoma körningar mellan Jönköping-Stockholm och Jönköping-Göteborg.

”Den byggs för allmänna vägar och vår vision är att inom 2-3 år kunna testa autonoma körningar på sträckor mellan Jönköping och Stockholm och Jönköping och Göteborg.”

Men, säger han, det är inte enbart upp till Einride som företag att se till att det blir verklighet.

”I dag måste vi till exempel kunna svara på frågan vem som ska blåsa i alkomätaren vid en eventuell poliskontroll”, säger Robert Falck som exempel på hur lagstiftningen inte är uppdaterad.

”Transportstyrelsen gör att bra jobb vill jag säga, det här är en politisk fråga. Lastbilstransporter står för 7-8 procent av våra koldioxidutsläpp. Menar man allvar med att man vill vända det måste politiker agera, annars är det bara symbolpolitik.”

Det finns företag både i Europa och USA där vi redan skulle kunna vara igång

Är AET 4 redo att köra på allmän väg i dag, enligt dig?

”Inte i alla sammanhang, men i vissa applikationer och i viss kontext, absolut. Men vi är inte för ett allmänt tillstånd. Vi vill ha en tuff kravställning där man får tillstånd sträcka för sträcka och där man kan uppvisa sin tekniska förmåga och säkerhetstänk.”

Om inte det händer i Sverige, har ni partners på andra platser ni kan tänka er?

”Ja, det finns företag både i Europa och USA där vi redan skulle kunna vara igång. Vi tittar förstås på alternativa lösningar för att säkra vår väg framåt”, säger Robert Falck.

AET 1 och 2 kommer att kunna beställas redan nu, 3 och 4 kommer att kunna reserveras för leverans 2022-2023, enligt information från Einride. Att skala upp produktionen om efterfrågan skulle öka är inte den svåra biten, enligt grundaren.

”Nej, det kan vi göra. Men utvecklingen sker också med hjälp av partners, för vi vill att många ska vara med i transformationen. Frågan för oss är bara var det ska ske.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer