Den amerikanska elscooterjätten Bird inleder sin nordiska utrullning i Stockholm, där man på torsdagen ställde ut omkring 100 fordon.
Inom cirka ett halvår ska Bird finnas i de ”flesta stora städerna i Norden”, enligt Patrick Studener, Birds chef för Europa och Mellanöstern.
Därmed får Voi, Tier och Lime hård konkurrens från ett bolag som enligt New York Times nyligen värderades till motsvarande 24 miljarder kronor.
Birds värdering är dock bara något högre än under 2018. Sedan dess har transportbolagen Uber och Lyft haft svårt att övertyga amerikanska börsen, och konkurrensen om elscootrarna har hårdnat.
”Vi tjänar pengar på varje resa. Samtidigt har vi kostnader för expansion, forskning och utveckling och så vidare som vi måste ta”‚ säger Patrick Studener till Di Digital.
Så bolaget som helhet är inte lönsamt?
”Nej det är det inte. Vi är inte ens två år gamla. Det finns tio år gamla bolag som går till börsen som förlustbolag. Vi är på bättre väg än de flesta, om man jämför med andra techbolag. Vi vill bygga ett bolag som både växer snabbt och är lönsamt.”
Det råder en debatt i Sverige om hur elscootrarna ska hanteras. Till exempel om de ska klassificeras som cyklar eller något annat. Hur ställer ni er till det?
”Jag tycker att reglering alltid är bra, framför allt när det klargör vad något är och hur det ska användas. Städer och länder har olika tillvägagångssätt här. Det är trots allt första gången de har konfronterats med det här problemet. Det bästa enligt oss är om det finns en tydlig linje. Om tanken är att scootrarna väger ungefär som en cykel och åker ungefär lika fort, så är det toppen. Det är väldigt tydligt.”
Är ni beredda att betala för att använda stadens mark?
”Vi vill jobba med och följa de regler som städerna skapar. Vi ser saker som är logiska och saker som är ologiska. Vi använder infrastruktur som cykelbanor, och banor för e-mobilitet, som redan har byggts. Om städerna menar att vi ska bidra, så är det absolut ett logiskt steg. Varje gång de har frågat oss om det har vi varit öppna för detta. Men vi har precis kommit igång i Sverige.”
Ni är det åttonde elscooterbolaget som lanserar i Stockholm. Är ni sena till festen?
”Det tycker jag inte. Festen har kanske pågått i tolv månader. Vi tror att den kommer att hålla på i 25 år. Vi vill att elscooterupplevelsen ska vara hållbar och säker. Vi har de säkraste fordonen med längst livslängd. När jag tänkter på konkurrensen tänker jag snarare på personbilar. Även i Stockholm står alldeles för många bilar bara still. De används kanske en timme per dag. Om nya sorters transporter kan få folk att ställa bilen och ta kollektivtrafik, cykeln eller elfordon så är vi på rätt väg.”
I vilken utsträckning ersätter en scooterfärd en bilresa?
”Det vi ser i städer som Paris är att en stor andel av våra resenärer numera använder bilen mindre. Varje transportslag kommer att minska något annat transportslag. Det viktigaste för mig är att det ska finnas tillräckligt med alternativ till bilen, för då kommer den kategorin att minska mest. Mellan 40 och 60 procent av marken i en stad används för bilar och parkering. Det är en hög siffra.”
Det finns en studie från USA, gjord på era fordon, som uppskattar att en elscooter släpper ut ungefär lika mycket som en dieselbus. Hur ser ni på det?
”Den här branschen är yngre än två år. Det sker så mycket innovation att datan snabbt blir förlegad. Cyklarna vi började med hade inte någon lång livslängd och de var framtagna för personligt bruk, inte kommersiellt. Därför lanserad vi vår egen scooter, Bird Zero, förra hösten. I Stockholm ställer vi ut nästa modell, Bird One, med 18 månaders livslängd. Vi testar också Bird Two på några andra marknader.”
Hur ser ni på utsläppen förutom själva livslängden, som när scootrarna laddas?
”Vi insåg fort att om vi ville minska våra utsläpp så var det tvunget att ske när vi hämtar och ställer ut scootrarna. Därför använder vi elektriska skåpbilar till det. Samma tänkande går igen när vi planerar logistik, våra material och hur vi återanvänder scooterdelar.”
Är alla era bilar eldrivna?
”Vi har några mindre fordon som man kan ställa omkring tio scootrar på, och som sedan dras med en scooter. Vi jobbar med några företag som laddar alla scootrarna. Just nu har vi omkring 75 eller 80 procent elfordon i Stockholm. Vi bad att få byta ut en eller två av skåpbilarna. Så fråga oss gärna på nytt om några dagar.”
Vad vi förstår har ni velat ansluta andra unga fordonsaktörer till er plattform i Sverige. Är det fortfarande er plan?
”Bird Platform är ett intressant koncept där vi ansluter entreprenörer världen över som vill komma åt vår tekniska infrastruktur. Några samtal har redan förts men jag kan inte gå in vidare på det. Vi kommer att expandera genom oss själva och genom plattformen i Sverige och i resten av Norden.”