Totalt har Matsmarts försäljning ökat massivt under coronakrisen. Försäljningen är i snitt upp 45 procent över alla åldrar jämfört med för sex månader sedan, konstaterar bolaget.
Störst är ökningen i den yngsta ålderskategorin, under 20 år. Där är försäljningen upp med hela 78 procent.
Men de som kanske mest skulle behöva handla på nätet gör det inte i samma utsträckning. I ålderskategorin 61-70 är ökningen bara 26 procent.
”Det är kanske inte så förvånande, men vi trodde nog att intresset skulle vara högre i den äldre målgruppen också”, säger Sofia Syrén.
Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.
Sofia Syrén menar att just deras tjänst borde passa den äldre generationen bäst, eftersom de inte sällan har en lite tunnare plånbok än andra.
”Den här generationen vi pratar om är också uppväxta i en tid där man var mycket mer noga med att inte slänga mat och ta vara på rester. Så egentligen tycker vi att Matsmart passar väldigt bra för dem, men vi förstår att det är en tröskel”, säger Sofia Syrén vidare.
Läs mer: Förseningar för matkassarna - svenskarna klickar hem ris och pasta
Till skillnad från andra mattjänster på nätet levererar Matsmart bara varor som inte behöver kyltransporteras, vilket gör att de också har möjlighet att leverera till hela Sverige.
Enligt Sofia Syrén tar bolaget nu krafttag för att nå ut till den utsatta målgruppen.
”Det ligger på oss alla att utbilda dem. Det går att visa hur man gör över videosamtal, om man har en mormor eller farmor som behöver hjälp”, säger hon.
Matsmart själva har tagit fram en guide till hur man gör.
”För vår del bygger det mycket på att förklara hur tryggt det är att handla på nätet och att det faktiskt kommer att ske en leverans ända hem till dörren.”
Läs mer: Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”