Hoppa till innehållet

Nya siffror: Därför vill inte äldre i karantän handla hemlevererad mat

Trots att coronakrisen drabbar äldre hårdast har de i mindre utsträckning än andra börjat handla mat på nätet. Det menar Matsmart efter att ha grävt i sin data. ”Vi hoppades att det inte skulle vara så”, säger marknadschefen Sofia Syrén.

Sofia Syrén är marknadschef på Matsmart.
Sofia Syrén är marknadschef på Matsmart.

Totalt har Matsmarts försäljning ökat massivt under coronakrisen. Försäljningen är i snitt upp 45 procent över alla åldrar jämfört med för sex månader sedan, konstaterar bolaget.

Störst är ökningen i den yngsta ålderskategorin, under 20 år. Där är försäljningen upp med hela 78 procent.

Men de som kanske mest skulle behöva handla på nätet gör det inte i samma utsträckning. I ålderskategorin 61-70 är ökningen bara 26 procent.

”Det är kanske inte så förvånande, men vi trodde nog att intresset skulle vara högre i den äldre målgruppen också”, säger Sofia Syrén.

Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle slängas. I regel handlar det om felmärkta eller utgående varor som säljs med hemleverans till en rabatt på mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.

Sofia Syrén menar att just deras tjänst borde passa den äldre generationen bäst, eftersom de inte sällan har en lite tunnare plånbok än andra.

”Den här generationen vi pratar om är också uppväxta i en tid där man var mycket mer noga med att inte slänga mat och ta vara på rester. Så egentligen tycker vi att Matsmart passar väldigt bra för dem, men vi förstår att det är en tröskel”, säger Sofia Syrén vidare.

Läs mer: Förseningar för matkassarna - svenskarna klickar hem ris och pasta

Till skillnad från andra mattjänster på nätet levererar Matsmart bara varor som inte behöver kyltransporteras, vilket gör att de också har möjlighet att leverera till hela Sverige.

Enligt Sofia Syrén tar bolaget nu krafttag för att nå ut till den utsatta målgruppen.

”Det ligger på oss alla att utbilda dem. Det går att visa hur man gör över videosamtal, om man har en mormor eller farmor som behöver hjälp”, säger hon.

Matsmart själva har tagit fram en guide till hur man gör.

”För vår del bygger det mycket på att förklara hur tryggt det är att handla på nätet och att det faktiskt kommer att ske en leverans ända hem till dörren.”

Läs mer: Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera