Hoppa till innehållet

Nya siffror visar – Spotify har slutat växa i Sverige

Spotify passerade nyligen 30 miljoner betalande prenumeranter världen över. Men i hemlandet Sverige har tillväxten nästan helt stannat av, visar nya siffror. 

Spotifys vd och grundare Daniel Ek
Spotifys vd och grundare Daniel Ek

Nyligen bekräftade Spotify att man nått en ny milstolpe i sin snabba – men kostsamma – expansion världen över. Drygt 30 miljoner människor betalar nu för ett månadsabonnemang hos den svenskgrundade musiktjänsten.

Det är en imponerande siffra. Som en jämförelse har den närmaste konkurrenten Apple Music drygt 15 miljoner betalande kunder, enligt de senast offentliggjorda siffrorna. 

Även omsättningen växer i rask takt. Spotifys moderbolag i Luxemburg redovisade en omsättning på 18,2 miljarder kronor för helåret 2015, en ökning med 80 procent jämfört med året innan. 

Men i hemlandet Sverige har Spotifys tillväxt nästan helt stannat av. Det framkommer av dotterbolaget Spotify Sweden AB:s bokslut, där försäljningen på den svenska marknaden redovisas.

År 2015 drog Spotify Sweden AB in totalt 1,66 miljarder kronor, enligt årsredovisningen. Det är en ökning på knappt 3 procent jämfört med året innan, då intäkterna landade på 1,62 miljarder kronor. 

Som en jämförelse ökade intäkterna med ungefär 25 procent i bolaget mellan år 2013 och 2014, och nästan 50 procent mellan år 2012 och 2013.

Foto:

Betalande kunder står, liksom i resten av världen, för den övervägande majoriteten av Spotifys omsättning i Sverige. “Premiumintäkter”, det vill säga intäkter från abonnemang, stod för över 95 procent av intäkterna år 2015.

Procentuellt sett ökar dock annonsintäkterna betydligt snabbare än abonnemangsintäkterna. År 2015 drog Spotify in 31,6 Mkr på reklamförsäljning, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med året innan. 

Abonnemangsintäkterna ökade som en jämförelse med blott 2 procent.

Eftersom priset på tjänsten kan variera och nya kunder sannolikt tillkommer löpande under året, samtidigt som andra säger upp sina abonnemang, är det svårt att slå fast exakt hur många betalande kunder Spotify har i Sverige.

Dock går det att göra en rimlig uppskattning. Givet att varje kund betalar 100 kr i månaden för Spotify motsvarar Spotifys intäkter de från nära 1,4 miljoner helårsabonnemang.

Spotify-koncernen består av en mängd dotterbolag, med moderbolaget registrerat i Luxemburg. Därför är det svårt att säga exakt hur väl siffrorna i årsredovisningen från Sverige stämmer överens med bolagets verksamhet här. 

Till exempel finns bara 13 anställda knutna till bolaget Spotify Sweden AB. Nära 700 anställda finns registrerade i bolaget Spotify AB, som dock samlar intäkter från flera olika länder i sin redovisning. 

Fredrik Westin, kommunikationsansvarig på Spotify, bekräftar dock att intäkterna i Spotify Sweden AB ger en rättvisande bild av bolagets försäljning på den svenska marknaden. 

Han avböjer dock att kommentera siffrorna i mer detalj – och vill heller inte svara på frågor över telefon.  

“Som ni säkert känner till, består Spotify-gruppen som helhet av ett antal företag -  viktigt att notera är att ett enskilt företag nödvändigtvis inte ger en korrekt återspegling av hela gruppen, på ett eller annat sätt”, skriver han i ett mejl till Di Digital. 

Läs även: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera