Nyligen bekräftade Spotify att man nått en ny milstolpe i sin snabba – men kostsamma – expansion världen över. Drygt 30 miljoner människor betalar nu för ett månadsabonnemang hos den svenskgrundade musiktjänsten.
Det är en imponerande siffra. Som en jämförelse har den närmaste konkurrenten Apple Music drygt 15 miljoner betalande kunder, enligt de senast offentliggjorda siffrorna.
Även omsättningen växer i rask takt. Spotifys moderbolag i Luxemburg redovisade en omsättning på 18,2 miljarder kronor för helåret 2015, en ökning med 80 procent jämfört med året innan.
Men i hemlandet Sverige har Spotifys tillväxt nästan helt stannat av. Det framkommer av dotterbolaget Spotify Sweden AB:s bokslut, där försäljningen på den svenska marknaden redovisas.
År 2015 drog Spotify Sweden AB in totalt 1,66 miljarder kronor, enligt årsredovisningen. Det är en ökning på knappt 3 procent jämfört med året innan, då intäkterna landade på 1,62 miljarder kronor.
Som en jämförelse ökade intäkterna med ungefär 25 procent i bolaget mellan år 2013 och 2014, och nästan 50 procent mellan år 2012 och 2013.
Betalande kunder står, liksom i resten av världen, för den övervägande majoriteten av Spotifys omsättning i Sverige. “Premiumintäkter”, det vill säga intäkter från abonnemang, stod för över 95 procent av intäkterna år 2015.
Procentuellt sett ökar dock annonsintäkterna betydligt snabbare än abonnemangsintäkterna. År 2015 drog Spotify in 31,6 Mkr på reklamförsäljning, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med året innan.
Abonnemangsintäkterna ökade som en jämförelse med blott 2 procent.
Eftersom priset på tjänsten kan variera och nya kunder sannolikt tillkommer löpande under året, samtidigt som andra säger upp sina abonnemang, är det svårt att slå fast exakt hur många betalande kunder Spotify har i Sverige.
Dock går det att göra en rimlig uppskattning. Givet att varje kund betalar 100 kr i månaden för Spotify motsvarar Spotifys intäkter de från nära 1,4 miljoner helårsabonnemang.
Spotify-koncernen består av en mängd dotterbolag, med moderbolaget registrerat i Luxemburg. Därför är det svårt att säga exakt hur väl siffrorna i årsredovisningen från Sverige stämmer överens med bolagets verksamhet här.
Till exempel finns bara 13 anställda knutna till bolaget Spotify Sweden AB. Nära 700 anställda finns registrerade i bolaget Spotify AB, som dock samlar intäkter från flera olika länder i sin redovisning.
Fredrik Westin, kommunikationsansvarig på Spotify, bekräftar dock att intäkterna i Spotify Sweden AB ger en rättvisande bild av bolagets försäljning på den svenska marknaden.
Han avböjer dock att kommentera siffrorna i mer detalj – och vill heller inte svara på frågor över telefon.
“Som ni säkert känner till, består Spotify-gruppen som helhet av ett antal företag - viktigt att notera är att ett enskilt företag nödvändigtvis inte ger en korrekt återspegling av hela gruppen, på ett eller annat sätt”, skriver han i ett mejl till Di Digital.
Läs även: Så mycket växer Spotify – dubblade omsättningen i fjol