I maj lade taxiappjätten Ubers ned sin hårt kritiserade budgettjänst Uberpop. Detta sedan dussintals förare hade dömts till böter i tingsrätten för olaga taxitrafik eftersom de hade skjutsat kunder mot betalning utan taxilegitimation.
Läs även: Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande
Det dröjde inte länge förrän en ny transportplattform nådde Stockholm.
Appen Heetch bygger på tanken att användarna samåker med bilförare sena kvällar och nätter samtidigt som föraren får hjälp att dela på kostnaden för sitt bilägande. Men istället för att betala för resan så väljer man att donera en summa pengar.
Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.
Heetchs app föreslår summan men det är helt upp till passageraren att avgöra om man vill betala mer, mindre eller ingenting alls.
”Vi vill gå tillbaka till den grundläggande filosofin bakom delningsekonomin, där människor själva ingår en överenskommelse”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef för Heetch.
Men enligt Transportstyrelsen erbjuder även Heetch en olaglig tjänst.
Myndigheten menar att Heetch erbjuder taxitrafik eftersom den vänder sig till allmänheten mot betalning. Därför krävs det både taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation.
”Det handlar om betalning eller ersättning. Även om man kan välja att betala noll kronor så är det bara aktuellt i väldigt enstaka fall, det grundläggande upplägget är att det utgår betalning”, säger Maria Åkerlund.
Transportstyrelsen flaggade i juli i fjol för att Uberpop skulle betraktas som olagligt av rättsväsendet. Två månader senare hade den första föraren dömts till böter.
Därmed riskerar Heetchs förare – i dagsläget mellan 20 och 30 stycken, enligt bolaget – att dömas i domstol.
Läs även: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop
Hicham Larhnimi håller med om att Uberpop bedrev taxitrafik, men att Heetch gör det håller han inte alls med om.
”Att våra förare kör taxi är samma sak som att säga att en person som hyr ut ett rum i sin bostad driver ett hotell.”
Till skillnad från Uberpop så går det bara att boka en resa med Heetch på sena kvällar och nätter när kollektivtrafiken är begränsad. Dessutom har förarna ett tak på vad man kan tjäna, 40 000 kronor per år.
”Det här är inget alternativ till vanligt arbete, det är ett komplement och ett sätt för privatpersoner att minska sin kostnad för bilägandet”, säger Hicham Larhnimi.
Taket på 40 000 kan också vara en av anledningarna till att man har haft svårt att rekrytera förare. Han har svårt att se hur deras förare ska kunna betraktas som taxichaufförer.
”Att en student som kör två kvällar i månaden ska omfattas av samma regelverk som en heltidsanställd taxichaufför är fullständigt orimligt”, säger Hicham Larhnimi.
Läs också: Här är den nya Uber-utmanaren
Men det är en osäker bransch där stora förändringar kan stå för dörren. Den 1 december redovisas utredningen om anpassning till nya förutsättningar för taxi och samåkning.
”Det är många gamla och otydliga regler i branschen. Vi har suttit med och pratat med utredarna för att ge vår syn på saken, det blir spännande att se vad de kommer fram till”, säger Hicham Larhnimi.