Hoppa till innehållet

Nyckelpersoner shoppar i börsnoterade Frisq

Styrelseordföranden och vd:n hos det börsnoterade healthtech-bolaget Frisq Holding köper aktier i bolaget. 

Frisqs vd Martin Irding.
Frisqs vd Martin Irding.

Styrelseordförande Mats Lindstrand äger sedan tidigare, via bolag, 1 788 504 aktier och köper nu ytterligare 15 000 aktier för totalt 291 600 kronor till en snittkurs på 19,44 kronor. 

Dessutom köper bolagets vd Martin Irding, för första gången – om än blygsamt, 3 000 aktier i bolaget för totalt 57 390 kronor till en snittkurs på 19,13 kronor. Sedan tidigare har Martin Irding 130 000 optioner i bolaget. 

I april tog före detta socialminister Göran Hägglund en plats i styrelsen i Frisq. Så sent som i maj tog man in 53 Mkr i nytt kapital för att kunna blicka ut mot Europa och USA, i samband med nyemissionen klev techprofilen Lars Björk ni i styrelsen.

Läs mer: Healthtech-bolaget Frisq tar in nytt kapital – ska ta sig ut i Europa och USA 

I februari förra året köpte bolaget en plattform som utvecklats till hälsolösningen Frisq Care. Plattformen ska innebära att administrationen och patientkommunikationen hos vårdgivare förbättras markant genom att många av processerna digitaliseras.  

Läs mer: Frisq köper plattform och tar in 50 miljoner kronor 

Bland andra Sahlgrenska universitetssjukhuset, Norges största privata sjukhus samt Sophiahemmet i Stockholm är avtalspartners.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera