Annons

Nygamla spelföretaget ska in på börsen: ”Vi inser att vår publik är äldre”

Ataris storägare och vd Frederic Chesnais.
Ataris storägare och vd Frederic Chesnais. Foto: Press/TT
Spelföretaget Atari väcker nog ett och annat varmt minne hos spelintresserade. Bolaget har genomgått en ökenvandring sedan starten för 47 år sedan, nu ska bolaget parallellnoteras på Stockholmsbörsen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klassiska spelföretaget Atari står inför en parallellnotering på Stockholmsbörsen, Nasdaq First North, den 25 april. Anledningen är enligt bolagets vd Frederic Chesnais att man vill få tillgång till Nordens starka utveckling och ställning i spelbranschen.

”Vi är listade i Frankrike just nu. Det som hänt i Sverige och Norden de senaste 20 åren är väldigt intressant. Ni har en industri som är enorm nu och det har hjälpt investerare att förstå tillväxten och den goda avkastning som spelindustrin skapar. För oss är det därför naturligt att även noteras här”, säger han i en intervju med Di Digital.

Ataris framfart är en brokig historia. Bolaget grundades redan 1972 av Nolan Bushnell och Ted Dabney i Kalifornien och blev snabbt ledande med titlar som Pong, Asteroids och Centipede. Enligt Frederic Chesnais har bolagets sju topptitlar genererat över 2 miljarder dollar genom åren. Och mer finns att hämta, menar vd:n.

Ataris klassiska VCS 2600.

Trots det starka varumärket och klassiska titlar som fungerat i olika nyversioner genom åren, gick bolaget i konkurs 1984. Sedan följde ett antal år av olika uppdelningar av varumärken och rättigheter. 

Efter en över 20 år lång ökenvandring togs bolagets värde över 2006 av en hedgefond för att 2013 åter gå i konkurs. Då hade bolaget 12 miljoner kronor i intäkter och skulder på runt 300 miljoner kronor. 

Ataris arkadkonsol för Asteroids.

Frederic Chesnais var med under konkursen och beslöt sig för att ta över Atari i ny regi från nya huvudkontor i Paris. Nu följde en rejäl vårstädning och i första kvartalet 2018 uppstod bolaget likt Fågel Fenix när man vänt till 23 Mkr i vinst. 

Innan den första handelsdagen, 25 april, erbjuder bolaget svenska depåbevis på upp till 10 miljoner kronor via nätmäklaren Nordnet. Teckningsperioden löper fram till 21 april och teckningskursen är satt till 3,60 kronor per aktie.

Listningen i Stockholm görs dock inte för att ta in kapital, menar Frederic Chesnais.

”Det tog mig tre år att starta om bolaget. Det här är ett långsiktigt projekt för oss. Vad vi vill göra är att växa internt och just nu behöver vi inte kapital, samtidigt tycker vi att det blir enklare för lokala investerare när vi är listade här”, säger han.

Mycket har hänt sedan Pong släpptes 1972. Dagens Atari jobbar med fyra områden: Games, Casino, hårdvaran VCS och investeringsdelen Partners.

Kassakon just nu är bolagets speldel Games, som drog in 150 Mkr under brutna räkenskapsåret mellan april 2017 och september 2018, motsvarande 83,7 procent av totala intäkterna.

Atari har i dag ingen egen studio, strategin är att ge ut nya versioner av flera klassiska titlarna. Framför allt har man satsat på mobilversioner. En stor intäktsbringare under de senaste åren har varit Rollercoaster Tycoon i olika nytappningar. Under 2019 väntas tre större släpp av tre nygamla titlar för mobil.

Dessutom kommer en del av intäkterna genom licensiering av varumärket i olika hårdvaror, spel och filmer. Ataris varumärke syntes bland annat i originalversionen av Blade Runner från 1982, även i uppföljaren Blade Runner 2049 från 2017 syntes varumärket i en av filmens scener.

Ataris logotyp i Blade Runner 2049.

”Vi försöker vara lite annorlunda. Games är bolagets DNA, här är det bättre för oss att gå samman med tredjepartsaktörer som kan utveckla spelet. Utvecklar man spel inom bolaget så kan det vara svårt att snabbt byta riktning om det skulle behövas”, säger Frederic Chesnais.

Atari har också gett sig in kasinovärlden. Atari Casino stod under brutna räkenskapsåret 2017 och 2018 för drygt 10 procent av intäkterna och här satsar man enligt Frederic Chesnais på marknader framför allt i Afrika. På frågan om kapitalisering på Atari-varumärket genom kasinoverksamhet, svarar Frederic Chesnais att han inte tror att det finns någon risk att varumärket urvattnas.

”Vi inser att vår publik är äldre. Vi ger ut spel som är enklare att spela. För det andra, när man är ett nytt bolag måste man pröva nya saker. När vi testade kasinodelen för två år sedan älskade användarna det. Jag är känslig för att inte förstöra varumärket, jag skulle kunna berätta om så många projekt vi sagt nej till på grund av det. Bland annat en telefon och en TV med Ataris varumärket på som jag sagt nej till”, säger han.

Hårdvarudelen i bolaget utvecklar en retro-konsol, VCS, som planeras komma ut senare i år. VCS ska appellera till den äldre publik som känner till varumärket och som kom i kontakt med det i yngre ålder. 

Plattformen är Linus-baserad och ska vara öppen för utvecklare som vill jobba med den öppna källkoden. En ytterligare möjlighet är att släppa streamingtjänster av spel via VCS, något Frederic Chesnais ser stora intäktsmöjligheter i, inte minst i och med Googles spelbomb Stadia, som presenterades i mars.

Ataris nya VCS.

Den fjärde delen av bolaget, Partners, investerar i projekt som skapats med andra aktörer. De stora investeringarna har gjorts i olika blockkedjeprojekt. 

Bolaget har med andra ord många strängar på sin lyra. Frågan blir då vad Atari egentligen är i dag, 47 år efter att bolaget grundades.

”I dag är Atari fortfarande ett varumärke som innebär teknologi, underhållning och revolution. Vi drivs av teknologi och vi gör fortfarande underhållning och saker som är annorlunda. Det är därför vi är här och därför folk minns oss, det är vårt DNA”, avslutar Frederic Chesnais.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies