Hoppa till innehållet

Nygammalt e-sportlag siktar mot toppen

E-sport är fortsatt feberhet. Ett nygammalt lag siktar nu på att ta en plats i världstoppen. Det är troligen den största satsningen inom svensk e-sport på flera år. ”Vi ska slåss med de absolut bästa”, säger Aron Larsson, general manager för Team Property.

Svenska Team Property gör comeback på e-sportarenan och planen är att ha lag i Counter-Strike Go, League of Legends och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.
Svenska Team Property gör comeback på e-sportarenan och planen är att ha lag i Counter-Strike Go, League of Legends och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.Foto: Björn Lindgren/TT

Det återuppväckta Team Property har utöver Aron Larsson tre nya delägare: Mathias Hautala får vd-rollen. Han har spelat i de högsta ligorna i League of Legends (LoL), och varit vd för Leagueshop.com som handlat med prylar riktade till LoL-spelare.

Kevin Chan blir manager för bolagets satsning i strategispelet Hearthstone. Han är tidigare proffsspelare.

Andreas Roseborg står för huvuddelen av kapitaltillskottet via ett investmentbolag i Tallinn, Estland, där han är bosatt.

Läs mer: E-sportsprofilen tar in 30 miljoner till ny streamingtjänst  

Planen är att ha lag i de hetaste e-sportspelen: CS:GO, League of Legends (LoL) och Hearthstone. Senast till Dreamhack Winter i början av december ska de vara på plats.

Siktet är högt ställt: att slå sig in i den absoluta världstoppen och konkurrera med redan etablerade varumärken som Fnatic och Ninjas in Pyjamas.

Men det är en satsning som kräver stora pengar. Att tävla med 20 till 30 spelare vid i snitt två tävlingar per månad ger en årlig nota på minst 2 miljoner kronor enbart i resekostnader.

Aron Larsson vill inte specificera några summor, men kapitalet för nysatsningen bör i utgångsläget sannolikt röra sig om 5 till 10 Mkr.

”Vi har en ekonomiskt stabil grund att bygga vidare på och har kommit långt i samtalen med stora sponsorer. Vi har även klart med nya spelare vilket vi ska berätta mer om snart”, säger han.

Ja, Team Property har varit på dekis. Det har varit ohållbart för mig att driva det på egen hand. 

Team Property har ett par stökiga år bakom sig, bland annat ett försök med ett tjejlag i CS:GO som aldrig lyfte.

Läs även: Blizzard lanserar global e-sportliga  

”Ja, Team Property har varit på dekis. Det har varit ohållbart för mig att driva det på egen hand. Nu med nya delägare och fler som kan vara med på kommandobryggan har laget fått en vitamininjektion”, säger Aron Larsson.

Han har inte längre ägarmajoritet, men är nöjd med fördelningen.

”Jag har lagt ned alla mina pengar och all min energi på den här branschen de senaste sju åren och hamnade till slut i en personlig kris som jag nu tagit mig ur. Jag vill ge det här en sista chans, att bygga ett varumärke i världstoppen. Den procentandel jag har nu är mer värd än vad jag hade när jag drev bolaget på egen hand”, säger han.

Hajpen för e-sport har smittat av sig i skenande kostnader för de lag som är med i toppen. Kostnaden för att till exempel köpa en så kallad LCS-plats, för att tävla i högsta ligan i League of Legends, är nära 20 Mkr. Samtidigt ligger prispengarna för en större turnering nu ofta på 1 miljon dollar eller mer.

De allra bästa spelarna kan kvittera ut månadslöner på 150 000 till 300 000 kronor och prispengar ovanpå det.

De allra bästa spelarna kan kvittera ut månadslöner på 150 000 till 300 000 kronor och prispengar ovanpå det. För lagen eller de organisationer som vill vara med i världstoppen är jakten på toppspelare stenhård.

”Det liknar en haussad bomarknad där man köper nyproducerade lägenheter utan att flytta in och säljer den tre månader senare för tio gånger så mycket. Det är så det ser ut på spelarmarknaden inom e-sport i dag”, säger Aron Larsson.

Hemlighetsmakeriet om spelarnas ersättningar skadar sporten anser han.

”Jag skulle vilja se mer öppenhet och att man gör som i fotbollen och har bestämda transferperioder.

Team Property samarbetar redan med United Screens, ett av Skandinaviens största nätverk för videokreatörer. Men för att skapa ett stort varumärke krävs intäkter via sponsring.

En inte allt för vild gissning är att det kapitalet kommer att komma från kasinovärlden och bettingbolag.

”De pengar jag går in med räcker inte. Sponsringskontrakt är A och O och vi har sådana avtal på gång”, säger Andreas Roseborg.

Läs även: MTG: E-sporten växer med 40 procent nästa halvår  

Han har en bakgrund i pokervärlden och driver tv-produktionsbolag och eventbolaget Cash Game Festival, som samarbetar med de stora bettingbolagen i Europa.

”Jag är övertygad om att e-sport är en framtidsbransch och det känns perfekt att få vara med på den här resan. Vi är inte ute efter att tjäna pengar på kort sikt. De spelare vi anlitar ska kunna bli delägare i varumärket och känna att de är delaktiga. Vi vill utveckla e-sporten och ta hand om våra spelare.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera