Hoppa till innehållet

Nyhetstjänst för e-sport tar in 13 miljoner

Appen Strafe vill ge e-sportfansen de senaste nyheterna inom sporten. Nu tar bolaget in 13 Mkr i riskkapital. ”Om 18 månader siktar vi på att ha en miljon användare i månaden”, säger vd:n Einar Ahlström.

Strafe ger e-sportsfans kontroll på det som händer inom sporten.
Strafe ger e-sportsfans kontroll på det som händer inom sporten.

Den globala marknaden för e-sport spås växa till 4 miljarder kronor i år. Samtidigt som stora aktörer som MTG, Activision Blizzard och Electronic Arts investerar i sektorn har även flera uppstickare klivit in. Förra veckan kunde Di Digital rapportera om startupbolaget Znipe, som utvecklar en streamingtjänst för e-sport.

Med tusentals professionella spelare och lag samt en uppsjö ligor kan det vara svårt att hålla koll på allt som händer inom e-sporten. Det är ett problem som Strafe, en nyhets-app för e-sport, vill lösa.

Appen samlar matchdata, nyhetsflöden samt uppdateringar från spelare och lag i samma tjänst. På sätt och vis kan den alltså liknas vid nyhetsstjänsten Omni, fast för e-sport. 

Bolaget tar nu in 13 Mkr i ny finansiering från existerande investerare och riskkapitalbolaget Zenith, för att bekosta framtida tillväxt.

 

Även hardcore-fans inom e-sport har ibland svårt att hänga med i vad som pågår.

 

Strafe är grundat av Einar Ahlström, Robert Samuelsson och Jonathan Lieberman som lanserade appen i november 2014. Även Andreas Thorstensson, numera partner på riskkapitalbolaget EQT Ventures och tidigare professionell e-sportare, samt entreprenören Boris Jordan-Mirchev är knutna till bolaget som passiva medgrundare.

Bland investererna återfinns Kings tidigare studiochef Fredrik Åhlberg, Marcus Jacobs, till vardags ansvarig för spelserien Candy Crush på King, och Unibet-grundaren Anders Ströms bolag Veralda som gick in i Strafe när bolaget tog in 5,5 Mkr i fjol.

Läs även: Mikael Persbrandt blir startup-investerare

”Vi ger e-sportsanvändare en totalupplevelse av vad om händer inom esport. Vi aggregerar allt innehåll och rapporterar detta live till användare. Som användare har man sedan möjligheten att skräddarsy innehållet som man vill, för vilka spelare, lag och turneringar som man följer. Även hardcore-fans inom e-sport har ibland svårt att hänga med i vad som pågår, säger Einar Ahlström.

Foto:
Strafes grundare Jonathan Liberman, Robert Samuelsson, Einar Ahlström och Andreas Thorstensson. 

Läs även: King-veteraner ska få ny svensk spelstudio att lyfta

Riskkapitalbolaget Zeniths investering på 7 Mkr görs på en värdering om 50 Mkr.

”Strafe har en stor potential att förenkla hela e-sportscenen. Jag är lite gammaldags och tycker att människorna är det viktigaste att bedöma i en investering. Och det var teamet bakom och runt Strafe som fick upp mitt intresse först när jag fick höra talas om det. Det här kan bli en kanoninvestering”, säger Tommy Jacobsson, styrelseordförande i Zenith. 

Strafe, som i nuläget har cirka 50 000 användare per månad, kommer nu att investera i marknadsföring för att öka antalet användare.

 

I slutet av 2017 siktar vi på att ha en miljon användare i månaden.

 

”Redan nu har vi användare i över 100 länder och i slutet av 2017 siktar vi på att ha en miljon användare i månaden. Vi har knappt börjat marknadsföra oss än men det är något vi kommer att satsa på framöver”, säger Einar Ahlström.

Läs även: Alibaba utmanar MTG med egen e-sportturnering

Än så länge finns ingen omsättning att tala om i Strafe. Bolagets plan är på sikt att tjäna pengar på annonser.

Den främsta konkurrenten, enligt Einar Ahlström, är det börsnoterade amerikanska bolaget The Score.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera