”Det är inte bara en leksak, det är en riktig musikstudio. Sedan är det klart att vi inte har all funktionalitet som de här stora proffsapplikationerna har. Men dit ska vi komma”, säger Adam Hasslert.
Den nätbaserade musikstudion ger användaren möjlighet att skapa musik på egen hand men det går också att vara flera och arbeta på samma projekt från olika delar av världen samtidigt.
Soundation grundades redan 1998, men Adam Hasslert tog över som vd i januari 2018 vilket enligt honom blev en nystart för företaget.
”Det är sedan dess vi har fått fart på det”, säger han.
Idag har Soundation drygt 100 000 månatliga användare och företaget stängde nyligen en finansieringsrunda på 7 miljoner kronor. Investeringarna kommer främst från affärsänglar, enligt Adam Hasslert, och många är redan befintliga investerare som Johan von Kantzow och Kaj af Kleen. Även ett par mindre aktörer med bakgrund i musikbranchen har tillkommit som delägare.
Nu ska bolaget investera i produktutveckling och marknadsföring.
”Vi håller på att testa marknadsföringskanaler, olika smarta sätt för att få in nya kunder till en låg kostnad. Just nu pekar allt åt rätt håll. Betalande kunder ökar, hur mycket vi tjänar per betalande andel ökar och även hur mycket tid de spenderar i snitt i vår studio. Just nu är det väldigt kul.”
Till skillnad från många andra musikstudioapplikationer på marknaden, finns Soundation online. Du behöver alltså varken ladda ner eller uppgradera något.
”I och med att du är online så kan du interagera mycket bättre med andra användare, du kan jobba i samma projekt samtidigt. Så det är lite som Google Docs, att du kan vara inne i ett dokument samtidigt som någon annan och du kan se vad de andra gör”, säger Adam Hasslert.
Adam Hasslert tror att marknaden för webbaserade musikstudior kommer växa mycket kommande åren.
”Vi kommer inte få Max Martin att byta till vår studio, men nästa generations stjärnproducenter kommer sitta i en webbstudio och göra sin musik och samarbeta lättare med andra producenter.”
Sedan 2018 har Soundation inlett ett partnerskap med Google, som de byggt motorn bakom applikationen tillsammans med, och nyligen även ett med svenska Propellerhead. Men fortfarande är en relativt låg andel av Soundations användare betalande.
”Under våren så har vi byggt premiumfunktioner för att få fler att vilja bli betalande. Vår gratisprodukt har varit för bra och det är svårt att ta bort funktionalitet som kunden tidigare har fått gratis. Så vi utvecklar nu nya funktioner som genererar fler betalande användare”, säger Adam Hasslert.
Nästa finansieringsrunda kommer enligt honom äga rum senare nästa år.
”Vårt fokus för nästa runda är att hitta internationella investerare. Gärna investerare som har erfarenhet av musikteknologi.”
Hur Soundation utmärker sig från till exempel Soundtrap, som hösten 2017 köptes av Spotify, handlar enligt Adam Hasslert om att Soundation riktar sig främst till framtida musikproducenter, inte framtida musiker som han menar att Soundtrap gör.
”Vi är den perfekta startpunkten om man vill lära sig musikproduktion, om man vill bli nästa Calvin Harris eller Kygo så tror jag att vi är ett bättre alternativ.”