Hoppa till innehållet

Nytt bakslag för Tesla – Model 3 sågas

Tesla har stora problem i tillverkningen av företagets "folkbil" Model 3. Nu sågas bilen som anses dyr, tung och dåligt bygg.

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.Foto: Justin Prichard

Tesla har haft stora problem med att leverera företagets "lågprisbil" i och med att produktionen dragits med problem.

Nu kommer ett nytt bakslag för Musk, rapporterar Bloomberg. Detroitbaserade konsultbolaget Munro & Associates plockar isär bilar för att utvärderar i princip varenda skruv.

Så har man också gjort med Model 3 och betyget är inte jättebra. Visserligen får batteriet och elektroniken goda betyg men i övrigt blir det inga guldstjärnor. Enligt bolaget är bilen dåligt designad vilket gör den tung. Dessutom har man hittat flera missar i monteringen. 

”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.

Läs mer: Elon Musk: Då är Tesla lönsamt 

Enligt en talesperson från Tesla har man förfinat arbetsprocessen i tillverkningen sedan starten förra året.

”Bilen som Munro testat byggdes 2017. Vi har förbättrat vårt produktionsled markant sedan dess. Det finns alltid rum för förbättring men våra data visar redan att kvalitén hos Model 3 i hög takt blir bättre”, skriver en talesperson. 

Och problemen kanske kan vara lösta snart. Teslas vd Elon Musk har tidigare sagt att företaget förlitat sig för mycket på robotar i produktionen av Model 3 och att det skapat problem. Nu är Musk inne på att man ska anställa fler människor som sköter fler uppgifter i fabriken.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera