Hoppa till innehållet

Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting

En ny utredning föreslår att regeringen borde tvinga de digitala vårdgivarna att ha en fysisk vårdcentral i samtliga landsting. Både Kry och Min Doktor varnar för att kravet innebär att bolagen inte längre kan erbjuda vård i hela Sverige.

Livia Holm är utvecklingschef på Kry och Jonas Vig är vd på Min Doktor.
Livia Holm är utvecklingschef på Kry och Jonas Vig är vd på Min Doktor.Foto: Press och TT.

På uppdrag av regeringen har Göran Stiernstedt i flera år utrett hur digitaliseringen påverkar det svenska vårdsystemet. I dag lämnades slutbetänkandet över till socialminister Lena Hallengren (S).

I utredningen har bland annat nätläkarnas roll utvärderats. Ett överraskande förslag, som riskerar vända upp och ner på bolagens affärsmodeller, handlar om att de borde tvingas att även erbjuda fysisk vård i samtliga landsting som de är aktiva i.

Det skulle sannolikt innebära kraftigt ökade kostnader för bolagen.

”Den här typen av förslag kan minska patienternas valfrihet och tillgänglighet till vård. Istället för att ge förslag på hur tillgängligheten ska ökas i hela landet blir det här nu ett bakslag för jämlikheten”, säger Livia Holm, utvecklingschef på Kry.  

I dagsläget erbjuder så väl Doktor24, Doktor.se, Min Doktor och Kry sin vård genom region Sörmland på pappret, där de driver egna vårdcentraler eller har avtal med underleverantörer.  

Nätläkarna drar i dag nytta av en öppning i lagen som innebär att alla patienter har rätt att söka vård hos andra landsting, så kallad ”utomlänsvård”. På så sätt behöver inte bolagen ha fysisk närvaro över hela landet.

Men om det nya förslaget skulle gå igenom kan Kry inte längre erbjuda vård i hela landet, enligt Livia Holm.

”Den här typen av förslag kan minska patienternas valfrihet och tillgänglighet till vård. Istället för att ge förslag på hur tillgängligheten ska ökas i hela landet blir det här nu ett bakslag för jämlikheten”, säger hon.

Hon får medhåll av Jonas Vig, som är vd på konkurrenten Min Doktor, som varnar för konsekvenserna.

”Krav på fysisk etablering, genom förvärv eller samarbete, innebär såklart att vi skulle behöva fundera över var vi vill och kan erbjuda en digital tjänst. Detta leder med hög sannolikhet inte till en mer jämlik vård i landet”, säger han.

Region Sörmland är det landsting som har lägst patientavgifter, vilket innebär att kunden bara betalar 100 kronor ur egen ficka för att få vård genom en app.

Läs mer: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa” 

Utöver det får nätläkarbolagen en ersättning av landstingen för den utförda vården. Nivåerna har tidigare kritiserats för att vara höga och sommaren 2019 valde Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, följaktligen att besluta om en sänkning från 650 till 500 kronor. Den har däremot inte verkställts ännu.

Flera av de större aktörerna har tidigare vittnat för Di Digital att de redan med ersättningsnivåer på 650 kronor går minus på läkarbesöken.

Läs mer: Nätläkarnas nya kassakor: Psykologhjälp och vård av psykiska sjukdomar 

Nätläkarbolagen själva brukar framhålla att de digitala vårdgivarna gör skäl för pengarna genom att avlasta den fysiska primärvården. Men i sin utredning konstaterar Göran Stiernstedt att det ännu inte går att bevisa.

”I dagsläget kan vi inte svara på om så sker vad gäller arbetsbörda, men med den ersättningsmodell som är vanlig riskerar de totala kostnaderna att öka”, skriver han i utredningen.

Som svar på utredningen planerar Kry att tillsammans med flera andra aktörer i branschen skriva ett remissvar till regeringen.

”Göran Stiernstedt konstaterar själv att en av de största ojämlikheterna i vården i dag är de regionala skillnaderna. Men det är ju den han cementerar med sina krav – eftersom han föreslår något som kommer ge olika förutsättningar till vård. Beroende i vilken region du är i kan du ha, eller inte ha, tillgång till ett digitalt vårdcenter”, säger Livia Holm på Kry.  

Jonas Vig på Min Doktor tycker att Göran Stiernstedts utredning fokuserat allt för mycket på att genomlysa just nätläkarbolagen.

”Vi blev förvånade över att det är ett så digert utbud av förslag på hur man ska bromsa aktörer med primärt digital profil, men att det i övrigt är så knapert med konkreta lösningsförslag för att öka effektiviteten inom sjukvården, säger han.

Di Digital har sökt socialminister Lena Hallengren (S), men hon avböjer genom sin pressekreterare att kommentera utredningens förslag i dagsläget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera