Splay grundades 2012 och var först i Sverige med att starta ett annonsnätverk med Youtube-stjärnor. Den snabba starten har visat sig vara guld värd. Fortfarande i dag fem år senare behåller bolaget toppositionen i Sverige och Norden.
Eftersom Splay sedan ett par år tillbaka ägs av mediejätten MTG redovisar de inte längre separat hur det går för bolaget. Men med hjälp av Splays färska årsredovisning och grundaren Vigor Sörman har Di Digital fått en inblick i bolagets utveckling.
2016 omsatte den svenska delen av Splay 77 miljoner kronor, en ökning från 47 miljoner kronor året innan. Men de siffrorna ger bara en del av bilden.
"Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror så nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol", säger Vigor Sörman grundare och vd för Splay.
Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen.
Läs mer: Splay startar e-handel med Nelly-grundaren
Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna i Splay har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar influencers och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken. Splay har på så sätt gått ifrån att vara ett influencer-nätverk samtidigt som en rad nya bolag dykt upp på influencer-marknaden.
"Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencer-nätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden", säger Vigor Sörman.
Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 miljoner kronor och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek.
"Vi satsar på att vara ett premiumnätverk med få men stora profiler som har hög relevans på våra marknader. För oss är antalet visningar helt irrelevant. Det viktiga är att vi har det bästa innehållet och den största och bästa räckvidden i Norden. Vi signar inte upp massa kanaler bara för att få visningar som vi inte tjänar pengar på", säger Vigor Sörman.
Läs mer: United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror
Influencer-marknaden har i år skakats av annonsflykt från Youtube efter att annonsörer fått sitt innehåll visat tillsammans med stötande innehåll.
"Det har visat hur viktigt det är att sitta på innehåll som är 'brand safe'. En annonsör bryr sig inte om antalet visningar om innehållet inte är sådant som man som varumärke vill synas kring", säger Vigor Sörman.
Hur framtidsplanerna ser ut för Splay kan Vigor Sörman inte avslöja eftersom ägarbolaget MTG är noterat och inte ger sådana prognoser. Fokus ligger dock på fortsatt tillväxt i Norden.
"Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som byggt nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor", säger han.
Hur länge blir du själv kvar?
"Än så länge är det fruktansvärt kul så det vore dumt att tänka på något annat. Det är klart att det är ett annat bolag i dag med nästan 100 anställda jämfört med när man satt i en källare för några år sedan. Men det är väldigt roligt och utmanande".