Hoppa till innehållet

Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner

Splay var först ut i Sverige med att samla Youtube-stjärnor i ett nätverk. Bolagets färska årsredovisning visar att det fortsätter att löna sig. 

Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.
Vigor Sörman, grundare och vd av Splay.

Splay grundades 2012 och var först i Sverige med att starta ett annonsnätverk med Youtube-stjärnor. Den snabba starten har visat sig vara guld värd. Fortfarande i dag fem år senare behåller bolaget toppositionen i Sverige och Norden. 

Eftersom Splay sedan ett par år tillbaka ägs av mediejätten MTG redovisar de inte längre separat hur det går för bolaget. Men med hjälp av Splays färska årsredovisning och grundaren Vigor Sörman har Di Digital fått en inblick i bolagets utveckling.

2016 omsatte den svenska delen av Splay 77 miljoner kronor, en ökning från 47 miljoner kronor året innan. Men de siffrorna ger bara en del av bilden. 

"Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror så nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol", säger Vigor Sörman grundare och vd för Splay. 

Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen.  

Läs mer: Splay startar e-handel med Nelly-grundaren 

Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna i Splay har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar influencers och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken. Splay har på så sätt gått ifrån att vara ett influencer-nätverk samtidigt som en rad nya bolag dykt upp på influencer-marknaden. 

"Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencer-nätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden", säger Vigor Sörman. 

Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 miljoner kronor och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek. 

"Vi satsar på att vara ett premiumnätverk med få men stora profiler som har hög relevans på våra marknader. För oss är antalet visningar helt irrelevant. Det viktiga är att vi har det bästa innehållet och den största och bästa räckvidden i Norden. Vi signar inte upp massa kanaler bara för att få visningar som vi inte tjänar pengar på", säger Vigor Sörman.

Läs mer: United Screens och Splay i pajkastning om tittarsiffror 

Influencer-marknaden har i år skakats av annonsflykt från Youtube efter att annonsörer fått sitt innehåll visat tillsammans med stötande innehåll.  

"Det har visat hur viktigt det är att sitta på innehåll som är 'brand safe'. En annonsör bryr sig inte om antalet visningar om innehållet inte är sådant som man som varumärke vill synas kring", säger Vigor Sörman. 

Hur framtidsplanerna ser ut för Splay kan Vigor Sörman inte avslöja eftersom ägarbolaget MTG är noterat och inte ger sådana prognoser. Fokus ligger dock på fortsatt tillväxt i Norden. 

"Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som byggt nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor", säger han.

Hur länge blir du själv kvar?

"Än så länge är det fruktansvärt kul så det vore dumt att tänka på något annat. Det är klart att det är ett annat bolag i dag med nästan 100 anställda jämfört med när man satt i en källare för några år sedan. Men det är väldigt roligt och utmanande". 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera