Hoppa till innehållet

Nytt kapital hjälper quiz-bolag stärka arbetares rättigheter

Mitt under coronakrisen har bolaget Quizrr, som utvecklar digitala utbildningar för att stärka fabriksarbetares rättigheter, fyllt på kassan med ytterligare riskkapital.

Erika Wennerström är vd för Quizrr, som utvecklat ett digitalt verktyg för att träna fabriksarbetare i arbetsrätt och mänskliga rättigheter.
Erika Wennerström är vd för Quizrr, som utvecklat ett digitalt verktyg för att träna fabriksarbetare i arbetsrätt och mänskliga rättigheter.Foto: Press.

Quizrr grundades 2014 och har hittills tränat omkring 180 000 fabriksarbetare i arbetsrätt och mänskliga rättigheter. Arbetarna finns vid 425 fabriker i en handfull länder och utbildningen sker genom ett digitalt verktyg, där quiz används som metod.

De anställda får se korta filmer på surfplattor och kan sedan sitta i mindre grupper och diskutera vad som är rätt svar på de frågor som ställs efter varje avsnitt.

”Datapunkterna samlas in och laddas upp i en portal där både fabriksledningarna och representanter för de köpande företagen får en bild av vilka kunskapsluckor som finns i deras produktionsled, vilket leder till insikter om var det behövs mer riktade insatser för att få effekt på fabriksgolvet”, säger Erika Wennerström, som för ett år sedan klev in som vd i bolaget.

Hon har bakgrund som strateg & affärsområdeschef inom it- och telekom-sektorn med många års praktisk erfarenhet från leverantörskedjor i Asien.

I dagsläget används utbildningarna i Kina, Thailand, Bangladesh, Kambodja och Mauritius.

Quizrr omsatte förra året drygt 6 miljoner kronor och gjorde en förlust på knappt 9, båda siffrorna förbättringar med året före.

Underskottet finansieras genom externt kapital och hittills har Quizrr tagit in sammanlagt 32 Mkr.

Läs mer: Gör ”quiz” som ska hjälpa fabriksarbetare – får stöd från industrifamiljer 

För att kunna fortsätta expansionen tar bolaget nu in 6,4 Mkr från befintliga ägare. Finansieringsrundan leds av Working Capital Fund, en del av Omidyar Group med inriktning på investeringar i innovationer för ökad transparens och bättre etik i företags produktionsled.

Dessutom bidrar riskkapitalbolaget Norrsken VC, kapitalförvaltaren Alto Cumulus som är en del av Axel Johnson-gruppen samt H&M-sfärens Stefan Bengtsson genom sitt bolag CSB Capital.

Arbetet med att ta in kapital började redan före coronakrisen och har därför inte påverkats så mycket av den senaste tidens utveckling, enligt Erika Wennerström.

Däremot har Quizrr-verktyget snarast blivit ännu mer aktuellt under krisen, för att utbilda arbetare om deras rättigheter när det gäller hälso- och säkerhetsfrågor.

”Det traditionella granskningsarbetet bygger historiskt på inspektioner på plats, vilket länge har setts som för reaktivt och trubbigt. Under rådande omständigheter är det dessutom svårt att genomföra rent praktiskt. Det innebär att redan sårbara grupper som fabriksarbetare och migrantarbetare blir ännu mer utsatta”, säger Erika Wennerström, och fortsätter:

”Sedan i februari har vi därför paketerat våra träningar inom hälsa och säkerhet och delat ut dem gratis via mobiler och lokala kanaler som Wechat för att stötta fabriksarbetare i karantän med grundläggande information om allt från hygien till säkerhetsutrustning.”

Dessa träningar har redan laddats ner och använts av tusentals fabriksarbetare och hon tror att coronakrisen skyndar på omställningen till digitala lösningar inom det område där Quizrr verkar.

Med det nya kapitalet ska utbildningarna paketeras tydligare och göras mer skalbara samtidigt som försäljningen breddas från dagens fokus på framför allt modeindustrin till andra branscher som it- och telekomsektorn.

”Vi ser en stark trend inte bara bland kända varumärken, utan även e-handelsjättar som ser en potential att knyta ihop bättre produktionsvillkor med bättre affärer. Konsumenterna vill inte bara veta var en produkt är tillverkad, utan hur. Det blir en form av konsumentupplysning, som kan hjälpa konsumenterna att göra ett medvetet val.”

Tove Larsson, en av fyra general partners på Norrsken VC, säger att coronakrisen, förutom mycket annat visar på hur tätt sammankopplad och beroende vi är av andra delar av världen.

”Anständiga anställningsvillkor och mänskliga rättigheter ska vara en självklarhet över hela världen, men den här situationen belyser hur stora skillnaderna är. Där har Quizrr utvecklat en bra lösning som svar på den utmaningen och som också kunnat användas under den här perioden i och med att den är digital och även kan användas utanför arbetsplatsen”, säger hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera