Hoppa till innehållet

Nytt lyft för Startup Tour-vinnaren Amras magnetkamera

Amra börjar erbjuda sin magnetkamera i privata hälsokontroller i Stockholm. Samtidigt bestämmer sig vd:n Tommy Johansson att kliva av.

Tommy Johansson lämnar vd-rollen på det snabbväxande bolaget Amra.
Tommy Johansson lämnar vd-rollen på det snabbväxande bolaget Amra.

Medtechbolaget Amra Medical tog 2016 hem finalen av Di Startup Tour, med 1 miljon kronor i prispotten. Bolagets magnetkamera, som mäter fetter och muskelfördelning i kroppen, används i dag av läkemedelsbranschen för att avgöra biverkningar av nya mediciner och för privata hälsokontroller. 

Bolaget tog i början av 2017 in 80 miljoner kronor i riskkapital av bland andra läkemedelsbolagen Pfizers och Novo Nordisks investeringsgrenar. Även svenska Industrifonden har investerat i Amra som i förra veckan hedrades med att hamna på analysbolaget Red Herrings lista med de 100 mest lovande unga bolagen i världen 2018.

”Det har lossnat väldigt mycket just i år och vi har fått kunder på flera marknader som erbjuder hälsokontroller. Nu kommer vi även finnas i Stockholm där vi finns med i paketet, så det är kul”, säger Tommy Johansson, som klev in som vd på Amra 2012. 

Läs även: ”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour 

I dag har bolaget kunder i Sverige, Polen, Storbritannien och USA, vilket är bolagets största marknad med uppemot 70 procent av kunderna.

Amras mål är att, baserat på patienternas kroppsprofil, bedöma risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Mycket av den senaste tidens uppgång för Amra beror enligt Tommy Johansson på vidareutvecklingen för hur man rapporterar resultaten av vad som fångats av magnetkameran.

”Vi levererar helt enkelt bättre värde för pengarna nu”, säger han.

Amra Medical är ett investeringsintensivt bolag vilket märks i årsredovisningen. Bolaget omsatte närmare 9 miljoner kronor under 2017 och gjorde samtidigt en förlust på närmare 29 Mkr. 

Läs även: Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt” 

Med marknadens fokus på USA och för att stärka bolagets position på andra sidan Atlanten har man beslutat att starta ett amerikanskt dotterbolag. Tommy Johansson har dessutom valt att avgå som vd och sedan den 1 oktober har amerikanen Eric Converse tagit över stafettpinnen.

”Jag insåg för ett år sedan att om vi verkligen ska bygga ett globalt bolag så måste vi ha ett mer kraftfullt dotterbolag där borta och en amerikansk vd som har förståelse för marknaden, ett brett kontaktnät och erfarenhet från industrin”, säger Tommy Johansson.

Är det med sorg i hjärtat som du kliver av?

”Det är väldigt blandat. Jag brukar säga att vara vd på en startup är inget jobb, det är ett sätt att leva. Det känns lite tråkigt för mig, men rätt för Amra. Jag har samtidigt varit vd i sju år och man tappar ju lite energi och ork.” 

Tommy Johansson kliver inte bara av sin operativa roll utan lämnar även sin stol i styrelserummet.

”Jag tror inte på modellen att den gamla vd:n sitter kvar och talar om att det var bättre förr. Samtidigt har jag en väldigt bra relation med nya vd:n och styrelsen så jag finns tillgänglig för att hjälpa till när jag kan. Jag har fortfarande ett intresse som ägare att det går bra”, säger han.

Läs även: I Linköping kommer tekniken först: ”Det kryllar av ingenjörer i stan” 

Amra är inte det första bolaget som Tommy Johansson har byggt upp och antagligen inte det sista. Innan Amra sålde han sitt kartbolag C3 Technologies till Apple. Nu tar han på sig affärsängelsmanteln och sätter sig som styrelseledamot i Linköpings tandimplantatsbolag Addbio.

”Jag kommer nog att jobba två dagar i veckan med Addbio och sen har jag fått väldigt många förfrågningar från olika håll”, säger Tommy Johansson.

Missa inte årets Di Startup Tour

Den 7 november gör Di Startup sitt sista stopp i Malmö för att hitta nästa techsuccé. Kvällen börjar med speeddating klockan 15:15 på Moriska Paviljongen. Pitchtävlingen på scen drar igång klockan 16:00. Anmäl dig till en plats i publiken här

Den stora finalen hålls den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och finalen här.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera