Annons

Nytt lyft för Startup Tour-vinnaren Amras magnetkamera

Tommy Johansson lämnar vd-rollen på det snabbväxande bolaget Amra.
Tommy Johansson lämnar vd-rollen på det snabbväxande bolaget Amra.
Amra börjar erbjuda sin magnetkamera i privata hälsokontroller i Stockholm. Samtidigt bestämmer sig vd:n Tommy Johansson att kliva av.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Medtechbolaget Amra Medical tog 2016 hem finalen av Di Startup Tour, med 1 miljon kronor i prispotten. Bolagets magnetkamera, som mäter fetter och muskelfördelning i kroppen, används i dag av läkemedelsbranschen för att avgöra biverkningar av nya mediciner och för privata hälsokontroller. 

Bolaget tog i början av 2017 in 80 miljoner kronor i riskkapital av bland andra läkemedelsbolagen Pfizers och Novo Nordisks investeringsgrenar. Även svenska Industrifonden har investerat i Amra som i förra veckan hedrades med att hamna på analysbolaget Red Herrings lista med de 100 mest lovande unga bolagen i världen 2018.

”Det har lossnat väldigt mycket just i år och vi har fått kunder på flera marknader som erbjuder hälsokontroller. Nu kommer vi även finnas i Stockholm där vi finns med i paketet, så det är kul”, säger Tommy Johansson, som klev in som vd på Amra 2012. 

Läs även: ”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour 

I dag har bolaget kunder i Sverige, Polen, Storbritannien och USA, vilket är bolagets största marknad med uppemot 70 procent av kunderna.

Amras mål är att, baserat på patienternas kroppsprofil, bedöma risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt, diabetes, leversjukdom och andra metabola sjukdomar. Mycket av den senaste tidens uppgång för Amra beror enligt Tommy Johansson på vidareutvecklingen för hur man rapporterar resultaten av vad som fångats av magnetkameran.

”Vi levererar helt enkelt bättre värde för pengarna nu”, säger han.

Amra Medical är ett investeringsintensivt bolag vilket märks i årsredovisningen. Bolaget omsatte närmare 9 miljoner kronor under 2017 och gjorde samtidigt en förlust på närmare 29 Mkr. 

Läs även: Hennes digitala spannmålsbörs vinner i Linköping: ”Jag har harvat och plöjt” 

Med marknadens fokus på USA och för att stärka bolagets position på andra sidan Atlanten har man beslutat att starta ett amerikanskt dotterbolag. Tommy Johansson har dessutom valt att avgå som vd och sedan den 1 oktober har amerikanen Eric Converse tagit över stafettpinnen.

”Jag insåg för ett år sedan att om vi verkligen ska bygga ett globalt bolag så måste vi ha ett mer kraftfullt dotterbolag där borta och en amerikansk vd som har förståelse för marknaden, ett brett kontaktnät och erfarenhet från industrin”, säger Tommy Johansson.

Är det med sorg i hjärtat som du kliver av?

”Det är väldigt blandat. Jag brukar säga att vara vd på en startup är inget jobb, det är ett sätt att leva. Det känns lite tråkigt för mig, men rätt för Amra. Jag har samtidigt varit vd i sju år och man tappar ju lite energi och ork.” 

Jag tror inte på den modellen att den gamla vd:n sitter kvar och talar om att det var bättre förr

Tommy Johansson kliver inte bara av sin operativa roll utan lämnar även sin stol i styrelserummet.

”Jag tror inte på modellen att den gamla vd:n sitter kvar och talar om att det var bättre förr. Samtidigt har jag en väldigt bra relation med nya vd:n och styrelsen så jag finns tillgänglig för att hjälpa till när jag kan. Jag har fortfarande ett intresse som ägare att det går bra”, säger han.

Läs även: I Linköping kommer tekniken först: ”Det kryllar av ingenjörer i stan” 

Amra är inte det första bolaget som Tommy Johansson har byggt upp och antagligen inte det sista. Innan Amra sålde han sitt kartbolag C3 Technologies till Apple. Nu tar han på sig affärsängelsmanteln och sätter sig som styrelseledamot i Linköpings tandimplantatsbolag Addbio.

”Jag kommer nog att jobba två dagar i veckan med Addbio och sen har jag fått väldigt många förfrågningar från olika håll”, säger Tommy Johansson.

Missa inte årets Di Startup Tour

Den 7 november gör Di Startup sitt sista stopp i Malmö för att hitta nästa techsuccé. Kvällen börjar med speeddating klockan 15:15 på Moriska Paviljongen. Pitchtävlingen på scen drar igång klockan 16:00. Anmäl dig till en plats i publiken här

Den stora finalen hålls den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och finalen här.  

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies