Hoppa till innehållet

Nytt rekordår för svenska spelbranschen

Svenska dataspelsbolag fortsätter sin kraftiga tillväxt och har gjort ett nytt rekordår. Det visar Dataspelsbranschens årliga utvecklarindex. 

Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.
Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.Bild: Jesper Frisk

De svenska dataspelsbolagen omsatte 14,7 miljarder kronor 2017. Det innebär att intäkterna på fem år har trefaldigats. Även om dataspelsbranschen globalt är en tillväxtbransch så växer de svenska bolagen snabbare än genomsnittet och knaprar marknadsandelar.

Räknat i omsättning är de största spelbolagen i Sverige Mojang (4,5 Mdr), King (2,4 Mdr) och EA DICE (1,3 Mdr). Samtliga av dessa tre har dock sina huvudsakliga ägare utanför Sveriges gränser. 

Annars har en trend de senaste åren varit att fler bolag valt att notera sig på Stockholmsbörsen. Här finns till exempel Paradox, THQ Nordic och Stillfront. 

"Få börser, om någon, i världen har så snabb utveckling av dataspelsföretag. Den globala tillväxt som nämnts är ojämnt fördelad, en stor del av kompetensen både hos företag och investerare finns i Stockholm och därmed sker en stor del av investeringarna här", skriver Per Strömbäck, talesperson för dataspelsbranschen i en kommentar. 

Läs mer: Det svenska spelundret tar paus – marginalerna sjunker

Totalt arbetar 5338 heltidsanställda i den svenska dataspelsbranschen, en ökning med 24 procent från föregående år. Att antalet anställda ökar så kraftigt är en konsekvens av intäktstillväxt men också att mängden riskkapital som investeras i bolagen har ökat. 

”Att svenska spelföretag rekryterar och expanderar sin personalstyrka följer årets trend med fler investeringar i framtida bolag och projekt. Under 2017 nådde investeringarna och förvärven i den svenska spelbranschen över 2 miljarder. I nästan samtliga fall var den ett svenskt företag som stod som köpare. Under 2018 har vi redan passerat tre miljarder kronor.” säger Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten.

Den enda viktiga siffra som pekar nedåt för branschen är vinstmarginalen. 2016 gjorde branschen ett samlat resultat på över 8 miljarder kronor vilket halverats till drygt 4 miljarder. Förklaringen är dock att det beror på en engångseffekt då Mojang gjorde en ovanligt stor vinst på 6,4 Mdr och gjorde en utdelning till ägaren Microsoft. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera