Annons

Nytt rekordår för svenska spelbranschen

Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.
Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen. Foto: Jesper Frisk
Svenska dataspelsbolag fortsätter sin kraftiga tillväxt och har gjort ett nytt rekordår. Det visar Dataspelsbranschens årliga utvecklarindex. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De svenska dataspelsbolagen omsatte 14,7 miljarder kronor 2017. Det innebär att intäkterna på fem år har trefaldigats. Även om dataspelsbranschen globalt är en tillväxtbransch så växer de svenska bolagen snabbare än genomsnittet och knaprar marknadsandelar.

Räknat i omsättning är de största spelbolagen i Sverige Mojang (4,5 Mdr), King (2,4 Mdr) och EA DICE (1,3 Mdr). Samtliga av dessa tre har dock sina huvudsakliga ägare utanför Sveriges gränser. 

Annars har en trend de senaste åren varit att fler bolag valt att notera sig på Stockholmsbörsen. Här finns till exempel Paradox, THQ Nordic och Stillfront. 

"Få börser, om någon, i världen har så snabb utveckling av dataspelsföretag. Den globala tillväxt som nämnts är ojämnt fördelad, en stor del av kompetensen både hos företag och investerare finns i Stockholm och därmed sker en stor del av investeringarna här", skriver Per Strömbäck, talesperson för dataspelsbranschen i en kommentar. 

Läs mer: Det svenska spelundret tar paus – marginalerna sjunker

Totalt arbetar 5338 heltidsanställda i den svenska dataspelsbranschen, en ökning med 24 procent från föregående år. Att antalet anställda ökar så kraftigt är en konsekvens av intäktstillväxt men också att mängden riskkapital som investeras i bolagen har ökat. 

”Att svenska spelföretag rekryterar och expanderar sin personalstyrka följer årets trend med fler investeringar i framtida bolag och projekt. Under 2017 nådde investeringarna och förvärven i den svenska spelbranschen över 2 miljarder. I nästan samtliga fall var den ett svenskt företag som stod som köpare. Under 2018 har vi redan passerat tre miljarder kronor.” säger Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen och som skrivit rapporten.

Den enda viktiga siffra som pekar nedåt för branschen är vinstmarginalen. 2016 gjorde branschen ett samlat resultat på över 8 miljarder kronor vilket halverats till drygt 4 miljarder. Förklaringen är dock att det beror på en engångseffekt då Mojang gjorde en ovanligt stor vinst på 6,4 Mdr och gjorde en utdelning till ägaren Microsoft. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies