Annons

Nytt socialt nätverk för eliten – vill utmana Facebook

Peter Thiel och Elon Musk.
Peter Thiel och Elon Musk.
Column vill få in 50 kändisar som delägare och lansera ett nytt socialt nätverk. Affärsidén är att profiler ska få betalt för att skapa en exklusiv profil dit de bjuder in följare. Bolaget sägs redan ha fått ekonomiskt stöd av Peter Thiel, den första investeraren som satsade på Facebook. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Betala och få tillgång till ett exklusivt socialt nätverk med profiler som Elon Musk, Leonardo DiCaprio och Harvardforskaren George Church.

Så låter grundidén till det sociala nätverket Column, som just lämnat in en ”pitch” till den ansedda tidskriften MIT Technology Review.

Column beskriver sig som ett socialt nätverk ”som vill göra sina användare smartare”. 

I pitchen utvecklar bolaget hur det hela ska gå till. 

Tanken är att till en början låta framgångsrika profiler köpa in sig i nätverket för 100 000 dollar vardera, nära 1 miljon kronor. Genom att inledningsvis få in 500 kändisar på plattformen hoppas Column säkra en grundplåt på 50 miljoner dollar. 

De kända namnen som väljer att köpa in sig i tjänsten får i sin tur en egen kanal där de kan distribuera sina tankar till en skara följare – som i sin tur betalar för att få följa profilen. 

Efterhand ska alla kändisar som skapar en profil på plattformen själva få ta del av Columns intäkter. En Nobelpristagare skulle till exempel få en ersättning på 50 000 dollar för att skapa en profil. 

Upplägget med en egen profil där man kan dela inlägg påminner mycket om Facebooks grundidé. Men istället för ”likes” kommer man kunna reagera på inlägget genom en ”sanningsknapp”. 

Plattformen beskrivs som exklusiv i bemärkelsen att grupper och profiler är privata och kan låsas upp för pengar. Men enligt Column är det inte exklusivt i den större bemärkelsen – vem som helst ska kunna skaffa ett konto på nätverket. 

Däremot är det oklart hur mycket det kommer kosta att få följa exempel Elon Musk, som är ett av de potentiella namn som nämns i prospektet. Ingen av det 50-tal kändisar som nämns i pitchen har dock hittills tackat ja till att delta.

Det sociala nätverket uppger dock att man har fått ombord den tidiga Facebook-investeraren Peter Thiel som delägare. Men han väljer att förneka uppgifterna. 

Bakom bolaget står Aron Ping D’Souza, Sarah Cone och Jake Lodwick (en av grundarna till videosajten Vimeo) – vars roller i dagsläget tycks vara oklara. Bolaget betonar i en intervju med MIT Technology Review att de befinner sig i ett mycket tidigt stadium.

Läs mer: Kändisarnas lyxklubb kommer till Sverige 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer