Hoppa till innehållet

Facebooks kostnader stack iväg – aktien föll i efterhandeln

Facebook fortsatte sin tillväxt under 2019 trots orosmoln kring regleringar. Dock i lägre takt än under året innan och kostnaderna ökade.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornien.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornien.Foto: Marcio Jose Sanchez

Facebook redovisade en vinst per aktie på 2,56 dollar under fjärde kvartalet i fjol. Det var något över väntade 2,53 dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning.

Omsättningen uppgick till 21,08 miljarder dollar, jämfört med förhandsberäkningen på 20,89 miljarder dollar. Det innebär en ökning av intäkterna med knappt 25 procent jämfört med samma kvartal under 2018, vilket var lägre än tillväxten under tredje kvartalet. För fjärde kvartalet i rad landar Facebooks tillväxt under 30 procent.

Siffrorna för användartillväxten var i linje med förväntningarna och plattformen har nu totalt 2,5 miljarder månatliga användare.

Techjättens kostnader ökade dock rejält under kvartalet med 34 procent, och med 51 procent under helåret 2019. Bolaget har bland annat investerat i nya datacenter och i att sänka sina koldioxidutsläpp under året.

Facebook gjorde ett starkt börsår i fjol som resulterade i en kursuppgång på över 55 procent. Hittills i januari har aktien gått upp med över 7 procent. 

Läs mer: Facebook-aktien tillbaka på toppnivå efter skandalerna

Samtidigt står bolaget inför möjliga regleringar av verksamheten, i kölvattnet av skandaler kring integritet och falska nyheter samt frågetecken kring konkurrensfrågor i och med Facebooks ägande av flera tjänster som Instagram och Whatsapp.

”Det här kommer att bli ett kritiskt år för att fortsätta utvecklingen kring sociala frågor. Vi är fokuserade på valintegritet”, sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg under ett samtal om rapporten med analytiker, med anledning av det amerikanska presidentvalet i november i år.

Han sa också att bolaget nu har över 1 000 ingenjörer som jobbar med att utveckla integritetsaspekter på plattformen. 

Läs också: Facebook åker på miljardsmäll

”Mitt mål för det nästa decenniet är inte att bli omtyckt, men att bli förstådd. För att människor ska lita dig behöver de förstå vad du står för”, sa Mark Zuckerberg.

Facebook-vd:n pratade även om planerna på att utveckla produkter för förstärkt och virtuell verklighet. Något han tror kommer att slå igenom under det kommande decenniet.

När rapporten kom på onsdagskvällen svensk tid gick tappade Facebooks aktie över 7 procent i handeln efter börsens stängning.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera