Annons

Facebooks kostnader stack iväg – aktien föll i efterhandeln

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornien.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 i San Jose, Kalifornien. Foto: Marcio Jose Sanchez
Facebook fortsatte sin tillväxt under 2019 trots orosmoln kring regleringar. Dock i lägre takt än under året innan och kostnaderna ökade.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Facebook redovisade en vinst per aktie på 2,56 dollar under fjärde kvartalet i fjol. Det var något över väntade 2,53 dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning.

Omsättningen uppgick till 21,08 miljarder dollar, jämfört med förhandsberäkningen på 20,89 miljarder dollar. Det innebär en ökning av intäkterna med knappt 25 procent jämfört med samma kvartal under 2018, vilket var lägre än tillväxten under tredje kvartalet. För fjärde kvartalet i rad landar Facebooks tillväxt under 30 procent.

Siffrorna för användartillväxten var i linje med förväntningarna och plattformen har nu totalt 2,5 miljarder månatliga användare.

Techjättens kostnader ökade dock rejält under kvartalet med 34 procent, och med 51 procent under helåret 2019. Bolaget har bland annat investerat i nya datacenter och i att sänka sina koldioxidutsläpp under året.

Facebook gjorde ett starkt börsår i fjol som resulterade i en kursuppgång på över 55 procent. Hittills i januari har aktien gått upp med över 7 procent. 

Läs mer: Facebook-aktien tillbaka på toppnivå efter skandalerna

Samtidigt står bolaget inför möjliga regleringar av verksamheten, i kölvattnet av skandaler kring integritet och falska nyheter samt frågetecken kring konkurrensfrågor i och med Facebooks ägande av flera tjänster som Instagram och Whatsapp.

”Det här kommer att bli ett kritiskt år för att fortsätta utvecklingen kring sociala frågor. Vi är fokuserade på valintegritet”, sa Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg under ett samtal om rapporten med analytiker, med anledning av det amerikanska presidentvalet i november i år.

Han sa också att bolaget nu har över 1 000 ingenjörer som jobbar med att utveckla integritetsaspekter på plattformen. 

Läs också: Facebook åker på miljardsmäll

”Mitt mål för det nästa decenniet är inte att bli omtyckt, men att bli förstådd. För att människor ska lita dig behöver de förstå vad du står för”, sa Mark Zuckerberg.

Facebook-vd:n pratade även om planerna på att utveckla produkter för förstärkt och virtuell verklighet. Något han tror kommer att slå igenom under det kommande decenniet.

När rapporten kom på onsdagskvällen svensk tid gick tappade Facebooks aktie över 7 procent i handeln efter börsens stängning.

Läs också: Mark Zuckerberg: ”Techglasögon slår igenom det här decenniet” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer