Hoppa till innehållet

Obama till entreprenörerna: ”Ta er i kragen och engagera er”

Under Barack Obamas medverkan på South by Southwest uppmuntrade han tech-entreprenörerna att dra sitt strå till stacken för ett bättre samhälle. Oavsett om det är genom att motverka terrororganisationen IS propagandaspridning eller för att hjälpa myndigheterna bli bättre.

USA:s president Barack Obama besökte SXSW i Austin.
USA:s president Barack Obama besökte SXSW i Austin.Foto: Jesper Frisk

Endast en bråkdel av besökarna vid en av världens största festivaler för musik, film och interaktiva medier fick plats i salen när USA:s sittande president Barack Obama tog plats på scen på South by Southwest. Samtidigt samlades tusentals för att följa händelsen framför storbildsskärmar i andra salar på konferensområdet i Austin, Texas, på fredagen.

 ”Om vi kunde samla den privata sektorn och använda teknik, big data och sociala medier, så är det inget problem i världen vi inte skulle kunna lösa tillsammans, sade Barack Obama. 

På ett glatt humör, slipslös och med en lätt uppknäppt skjorta klev Barack Obama upp på scenen på South by Southwest. Med mindre än ett år kvar vid makten har han lite att förlora och skämtar om allt från hashtaggen #thanksobama till tacos.

Det är festivalens 30-årsjubileum och presidentens besök kan ses som en förändring för South by southwest. Festivalen började som en musikfestival och det är bara de senaste åren som interaktiva medier och ny teknologi har varit en viktig beståndsdel. Barack Obamas medverkan under konferensens teknologivecka kan ses som ytterligare ett tecken på en skiftning av festivalens huvudsyfte.

De som däremot hade förväntat sig ett uttalat regeringstöd för teknikbolagen väntade förgäves. I stället varnade han för att även om den tekniska utvecklingen har givit människor möjligheten att förverkliga sina drömmar, har den även skapat en fara. Ett av exemplen är den digitala IS-propaganda som vänder sig till unga i väst.

Det är ni som ska komma på hur vi kan nå unga människor som utsätts för den här typen av extremism.

Enligt presidenten ligger inte uppgiften att leda den digitala kampen enbart hos regeringen, utan bör stödjas och ledas av privata aktörer.

”Vad vi däremot kan göra är att föra samman techlederare, entreprenörer och organisatörer och hjälpa till med de resurser som behövs. Men slutligen är det ni som ska komma på hur vi kan nå unga människor som utsätts för den här typen av extremism”, sade Barack Obama och fortsatte:

”Ni berättar för oss baserat på er big data och algoritmer, som ni använder dagligen för att sälja produkter, hur vi kan nå den här gruppen genom att ta fram och förstärka goda berättelser”.

Det är inte bara inom terrorbekämpning utan inom flera andra områden som Barack Obama vill se ett tätare samarbete mellan privata aktörer inom tech och regeringen. 

Jag förväntar mig att ni tar er i kragen och engagerar er, för att det här landet behöver er

När Obama införde det så kallade sjukförsäkringsprogrammet Obamacare 2013, klarade sajten inte av belastningen och Obama-administrationen var tvungen att ta in ett stort antal tekniska specialister för att lösa problemet.

”Vi samlade ihop ett SWAT-team från ställen som Austin och Silicon Valley för att fixa det. Vad vi insåg var att vi potentiellt sett kunde bygga ett tekniskt team som kunde fixa många fler av våra system. I teamet har vi i dag några av branschens bästa, från exempelvis Google och Apple”, sade Barack Obama.

Och samtidigt som Obama vill se att digitala system ska förenkla kontakten mellan myndigheter och amerikaner så vill han även se att de privata aktörerna gör mer. Bland annat genom att hjälpa staten stärka demokratin genom ökat röstdeltagande.

När tiden för Obamas tid på scen började rinna ut bröt Barack Obama in.

”Jag är president så jag tänker ta en till minut.”

”Om tio månader kommer jag inte längre vara president. Men jag tänker inte sluta vara involverad i att göra USA till det bästa landet som jag kan. Och jag förväntar mig att ni tar er i kragen och engagerar er, för att det här landet behöver er.” 

Läs även: Di Digital på SXSW – här är årets trender

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera