Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Obama varnade personligen Zuckerberg för 'fake news'

Barack Obama, före detta president i USA.
Barack Obama, före detta president i USA. Foto: TT
Strax efter presidentvalet 2016 vädjade Barack Obama till Facebooks grundare Mark Zuckerberg att ta hotet från 'fake news' på allvar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Några dagar efter att Donald Trump vunnit det amerikanska presidentvalet i november 2016 avfärdade Facebooks grundare Mark Zuckerberg tanken att 'fake news' på den sociala plattformen skulle ha påverkat resultatet.

Det är en "galen idé", sade Facebook-grundaren, som istället menade att ”väljare fattar beslut baserat på vad de upplevt”.

Men den avgående presidenten, Barack Obama, verkar inte hålla med. I ett längre reportage i Washington Post framkommer det nämligen att han strax efter valet försökte varna Mark Zuckerberg för att nästa presidentval kunde bli värre om han inte tog hotet på allvar.

Det ska ha varit i Lima, Perus huvudstad, under ett möte mellan världsledare, som Barack Obama personligen vädjade till Mark Zuckerberg.

Enligt Washington Post ska Zuckerberg ha medgett att det fanns ett problem med fejkade nyheter, men samtidigt försökt tona ned det. Enligt tidningen sade han till Obama att den sortens inlägg inte var brett spridda på Facebook och att det heller inte fanns något enkelt botemedel.

Enligt Washington Post har Facebook efter att debatten kring fake news satte igång fått fatta svåra beslut för att stärka skyddet mot detta, samtidigt som inte användarnas frihet inskränks. Ett resultat av detta är enligt tidningen att Facebook under september lämnade över 3 000 kopior politiska annonser som köptes av ryska konton under valrörelsen 2016.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post