Hoppa till innehållet

Ödesdag för Elon Musk

Mycket står på spel för Elon Musk på torsdagskvällen. Då röstar nämligen aktieägare i Tesla och Solar City om de ska godkänna samgåendet av bolagen.

Elon Musk hoppas få aktieägarnas godkännande.
Elon Musk hoppas få aktieägarnas godkännande.Foto: Francois Mori

Enligt förhandstipsen väntas affären godkännas av aktieägarna. Men Elon Musk, som äger 21 procent av Tesla och 22 procent av Solar City, kommer att avstå från att rösta då han sitter i båda bolagens styrelser.

Klockan 22 torsdag kväll svensk tid drar mötet igång.

Själv har Elon Musk sagt att Tesla och Solar City förblivit separata bolag av misstag. Men på aktiemarknaden har det inte jublats över Elon Musks planer. Tesla har tappat drygt 4,8 miljarder kronor i börsvärde medan Solar City tappat 3,6 miljarder kronor sedan affären annonserades den 21 juni.

Det har tidigare rapporterats att ett samgående mellan Tesla och Solar City skulle föra Elon Musk ett steg närmare sin vision om att skapa en soldriven elbil. Elon Musk har presenterat planer att i framtiden bygga en bil med ett solcellstak, förutsatt att affären mellan Solar City och Tesla blir av.

Men det har ifrågasatts hur mycket synergier som affären kommer att ge. Investeraren Jim Chanos, känd som en av de få som förutsåg Enron-kraschen 2001, har sagt att samgåendet är ”galet” och att varje aktieägare som röstar för en affär borde få sitt huvud undersökt.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera