Hoppa till innehållet

OECD:s kritik: Värna om techhubben Sverige

OECD har granskat hur Sverige ligger till i kampen om att bli ledande i den digitala utvecklingen. Trots ett tech-drivet näringsliv varnar organisationen för en rad svagheter.

OECD:s generalsekreterare José Ángel Gurría.
OECD:s generalsekreterare José Ángel Gurría.Foto: Francois Mori

”Sverige ligger i framkant vad gäller spridning och användning av digitala teknologier”, slår det internationella organet OECD fast i en digitaliseringsrapport som tagits fram på uppdrag av regeringen. 

Bland styrkorna nämns svenskarnas goda tillgång till bredband och att den digitala ojämställdheten baserat på ålder, utbildning, inkomst och bolagsstorlek är mindre än i de flesta andra OECD-länder.

Läs mer: Regeringen satsar 500 miljoner på AI och backas av svenska storbolag 

”Sveriges kapacitet att omfamna den digitala transformationen har varit en huvudsaklig drivkraft bakom landets starka ekonomiska prestation de senaste åren”, skriver man vidare i rapporten.

OECD slår även fast att svenska bolag, genom digitaliseringen och med fokus på högt specialiserade produkter, har klättrat i den globala värdekedjan inom tillverkningsindustrin.

Men rapporten identifierar även ett antal svaga punkter. En utmaning, enligt OECD, är att digitala tjänster skapar en global marknad där svenska företag utsätts för en allt tuffare global konkurrens. En annan utmaning är att främja kompetensutveckling för stärkt innovationskraft när arbetskraftens produktivitet inte längre ökar i samma takt.

Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke 

Rapportmakarna menar också att ”big data” och artificiell intelligens möjliggör för nya affärsmodeller och tjänster, men att det kräver även att Sverige hanterar digitala risker och skyddar privatpersoners integritet. På samma tema skriver man vidare att ”politisk samstämmighet har blivit central för att ta till vara fördelarna med den digitala omställningen, samtidigt som det svenska folkets sociala värderingar bevaras”.

Rapporten, som överlämnades till digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) på fredagen, ger även en rad förslag på vad Sverige behöver göra för att stärka sin digitala position:

1, Utöka anslutningen

För att uppnå regeringens mål om att ge 98 procent av alla hushåll och företag tillgång till snabb uppkoppling till 2025 krävs bättre samordning mellan myndigheter och lokala strategier, samt främja konkurrensen mellan privata aktörer.

2, Öka tillämpningen av digitala teknologier

OECD vill se en ökad användning av digitala teknologier bland svenska lågutbildade och låginkomsttagare, ökad digitalisering av små bolag och fler digitala tjänster inom offentlig sektor.

3, Öka kompetensen inom digital transformation

Nyckeln i Sveriges digitala strategi är att alla ska kunna utveckla sin egen kompetens. För det krävs bland annat att teknik finns med i skolans utbildningsplan och en minskad ojämställdhet inom tech-branschen.

4, Värna om digital innovation

Sverige är en internationell techhubb inom både forskning och företagsamhet. Andelen av BNP som läggs på forskning och innovation är bland de högsta i världen, men innovationstakten har sjunkit sedan 2000, skriver OECD. Den trenden måste vändas med ytterligare finansiering och ett mer föredelaktigt regelverk för innovation inom digitala områden.

5, Stärka arbetskraftsmarknadens förutsättningar

Att effektivt hantera arbetskraft är avgörande när den digitala transformationen minskar behovet av mänsklig arbetskraft, skriver OECD, som menar att Sverige behöver stärka sina policys och institutioner som stöttar anställda.

6, Stärka digital säkerhet

2017 presenterade regeringen en Nationell strategi för samhällets informations- och cybersäkerhet. Denna måste integreras i den bredare digitala transformationen och ta ett brett grepp på cypersäkerhet genom politiska beslut.

7, Ta den digitala strategin från ord till handling

Under 2017 lanserade regeringen även en digital strategi med målet att Sverige ska bli bäst i världen på att ta till vara digitala möjligheter. Strategin sätter upp en vision som måste konkretiseras genom tydliga verktyg och ansvarsområden, skriver OECD.

Fakta:

OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, är ett internationellt organ för utbyte av kompetens inom områden som berör ekonomisk utveckling i industriella länder med demokrati och marknadsekonomi, framför allt i de 35 medlemsländerna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera