”Sverige ligger i framkant vad gäller spridning och användning av digitala teknologier”, slår det internationella organet OECD fast i en digitaliseringsrapport som tagits fram på uppdrag av regeringen.
Bland styrkorna nämns svenskarnas goda tillgång till bredband och att den digitala ojämställdheten baserat på ålder, utbildning, inkomst och bolagsstorlek är mindre än i de flesta andra OECD-länder.
Läs mer: Regeringen satsar 500 miljoner på AI och backas av svenska storbolag
”Sveriges kapacitet att omfamna den digitala transformationen har varit en huvudsaklig drivkraft bakom landets starka ekonomiska prestation de senaste åren”, skriver man vidare i rapporten.
OECD slår även fast att svenska bolag, genom digitaliseringen och med fokus på högt specialiserade produkter, har klättrat i den globala värdekedjan inom tillverkningsindustrin.
Men rapporten identifierar även ett antal svaga punkter. En utmaning, enligt OECD, är att digitala tjänster skapar en global marknad där svenska företag utsätts för en allt tuffare global konkurrens. En annan utmaning är att främja kompetensutveckling för stärkt innovationskraft när arbetskraftens produktivitet inte längre ökar i samma takt.
Läs mer: Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke
Rapportmakarna menar också att ”big data” och artificiell intelligens möjliggör för nya affärsmodeller och tjänster, men att det kräver även att Sverige hanterar digitala risker och skyddar privatpersoners integritet. På samma tema skriver man vidare att ”politisk samstämmighet har blivit central för att ta till vara fördelarna med den digitala omställningen, samtidigt som det svenska folkets sociala värderingar bevaras”.
Rapporten, som överlämnades till digitaliseringsministern Peter Eriksson (MP) på fredagen, ger även en rad förslag på vad Sverige behöver göra för att stärka sin digitala position:
1, Utöka anslutningen
För att uppnå regeringens mål om att ge 98 procent av alla hushåll och företag tillgång till snabb uppkoppling till 2025 krävs bättre samordning mellan myndigheter och lokala strategier, samt främja konkurrensen mellan privata aktörer.
2, Öka tillämpningen av digitala teknologier
OECD vill se en ökad användning av digitala teknologier bland svenska lågutbildade och låginkomsttagare, ökad digitalisering av små bolag och fler digitala tjänster inom offentlig sektor.
3, Öka kompetensen inom digital transformation
Nyckeln i Sveriges digitala strategi är att alla ska kunna utveckla sin egen kompetens. För det krävs bland annat att teknik finns med i skolans utbildningsplan och en minskad ojämställdhet inom tech-branschen.
4, Värna om digital innovation
Sverige är en internationell techhubb inom både forskning och företagsamhet. Andelen av BNP som läggs på forskning och innovation är bland de högsta i världen, men innovationstakten har sjunkit sedan 2000, skriver OECD. Den trenden måste vändas med ytterligare finansiering och ett mer föredelaktigt regelverk för innovation inom digitala områden.
5, Stärka arbetskraftsmarknadens förutsättningar
Att effektivt hantera arbetskraft är avgörande när den digitala transformationen minskar behovet av mänsklig arbetskraft, skriver OECD, som menar att Sverige behöver stärka sina policys och institutioner som stöttar anställda.
6, Stärka digital säkerhet
2017 presenterade regeringen en Nationell strategi för samhällets informations- och cybersäkerhet. Denna måste integreras i den bredare digitala transformationen och ta ett brett grepp på cypersäkerhet genom politiska beslut.
7, Ta den digitala strategin från ord till handling
Under 2017 lanserade regeringen även en digital strategi med målet att Sverige ska bli bäst i världen på att ta till vara digitala möjligheter. Strategin sätter upp en vision som måste konkretiseras genom tydliga verktyg och ansvarsområden, skriver OECD.
Fakta:
OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development, är ett internationellt organ för utbyte av kompetens inom områden som berör ekonomisk utveckling i industriella länder med demokrati och marknadsekonomi, framför allt i de 35 medlemsländerna.