Hoppa till innehållet

Ökad förlust för Starbreeze – bolaget stiger på börsen

Förlusten ökar och omsättningen minskar för spelbolaget Starbreeze.

Foto: Claes-Göran Flinck

Spelutvecklingsbolaget Starbreeze redovisar minskande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar därutöver en ökad förlust.

Omsättningen uppgick till 33,9 miljoner kronor (77,7), en minskning med 56 procent mot föregående år.

Payday stod för 20,9 miljoner kronor av intäkterna (24,4). Jämfört med föregående år har Starbreeze inga intäkter för Dead by Daylight. Starbreeze indiska studio Dhruva bidrog med externa intäkter om 8,8 miljoner kronor (0,0).

Bolagets vd Bo Andersson Klint skriver i en kommentar att under kvartalet har man i stort sett endast haft intäkter från Payday, vilket gjorde att man som väntat visar negativt resultat. 

”Men vårt mål är att vara ebitda-positiva redan från nästa kvartal och sedan framöver på årsbasis. Idag gör vi vår största lansering sedan Payday 2 som släpptes för över fem år sedan”, säger vd:n och fortsätter: 

”Overkills The Walking Dead är en viktig lansering för Starbreeze som vi såklart har stort fokus på just nu. Spelet är det första vi lanserar av de åtta större spel vi investerat i för att etablera Starbreeze som ett stort, framgångsrikt och långsiktigt uthålligt spelbolag.”

Starbreeze aktie steg i tisdagens inledande handel på Stockholmsbörsen. Efter cirka 15 minuter hade aktien ökat med nära 8 procent till 7,21 kronor.

De kommande två åren bedöms bli intensiva med lanseringar av de spel som det nu investeras i samt fortsatt utveckling av fler spel. Målet om att generera mer än två miljarder kronor i intäkter år 2020 upprepas. 

Rörelseresultatet blev -87,4 miljoner kronor (-39). Bruttovinsten blev -45,1 miljoner kronor (-1,6).

I direkta kostnader ingår av- och nedskrivningar med 47,8 miljoner kronor (15,5) och ökningen beror främst på fler lanserade spel jämfört med föregående år samt avskrivningar på VR-centers.

Ebitda-resultat blev -37,9 miljoner kronor (-21,9). Resultatet före skatt var -102,3 miljoner kronor (-35,3). Resultatet efter skatt blev -85,1 miljoner kronor (-31,7). Resultat per aktie hamnade på -0,26 kronor (-0,11).

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera