Hoppa till innehållet

Ökenvandringen fortsätter för Seqr

Den förlustyngda betalappen Seqr får fler och fler användare. Men samtidigt staplas förlusterna på varandra. Det visar ägarbolaget Seamless senaste rapport. 

Peter Fredell, vd Seamless.
Peter Fredell, vd Seamless.

Börsnoterade Seamless betaltjänst Seqr har i flera år väntat på det verkliga genombrottet. Under 2016 ökade omsättningen från 7,5 Mkr till 9,4 Mkr – långt ifrån någon explosiv utvekling. Men Seamless vd Peter Fredell är hoppfull om att genombrottet står inför dörren. 

"Fram till mitten av 2016 fanns vi på cirka 20 000 försäljningsställen. Att bara kunna handla i ett begränsat antal butiker är inte bra för användarna. I och med att vi gick över till konaktlösa betalningar fungerar Seqr nu på 35 miljoner ställen över världen", säger Peter Fredell. 

Att Seqr nu använder NFC-teknik för kontaktlösa betalningar innebär att alla terminaler som hanterar NFC kan ta emot betalningar via Seqr. Såväl antalet användare som antalet transaktioner med tjänsten ökade under 2016. 

"Tillväxten man ser under 2016 kommer vi att slå med råge 2017, det vågar jag säga", säger Peter Fredell. 

Seqr har samlat på sig betydande förluster de senaste åren. 2015 slutade notan på 120 miljoner kronor och i fjol blev det en förlust på 78 miljoner kronor. De senaste fyra åren har Seqr kostat Seamless föruster på sammanlagt drygt 400 miljoner kronor. Även under det kommande året är det troligt att resultatet slutar på minus.

"Vi har förbättrat vårt kassaflöde och låg på drygt 65 miljoner kronor minus i fjol. Sett till det så har vi ett finansieringsbehov om cirka 70 miljoner kronor", säger Peter Fredell. 

Seamless har tidigare letat delägare till Seqr och valde tidigare i år att finansiera verksamheten med ett lån på 30 Mkr. 

"Vi har en palett av finansieringsmöjligheter och får se hur vi gör", säger Peter Fredell. 

Läs mer: Seamless söker delägare till Seqr

För Seamless som helhet slutade 2016 med en rörelseförlust på 83,4 Mkr, en förbättring jämfört med fjolåret då motsvarande siffra var -116 Mkr. Omsättningen sjönk något från 278 Mkr till 274,5 Mkr, främst på grund av minskad försäljning inom området e-products.  

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera