Hoppa till innehållet

Ökning av gdpr-böter: ”Under 2020 har vi kommit igång”

Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen, beslutar om mer sanktionsavgifter än tidigare. ”Under 2020 har vi på allvar kommit igång med att använda våra korrigerande befogenheter”, meddelar generaldirektören Lena Lindgren Schelin.

Integritetsskyddsmyndighetens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.
Integritetsskyddsmyndighetens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.Foto: Jack Mikrut

Sedan den nya allmänna dataskyddsförordningen, gdpr, infördes i maj 2018 har anmälningarna ökat lavinartat till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Under 2020 fick myndigheten 4 600 anmälningar om personuppgiftsincidenter och 3 200 klagomål från enskilda samt fattade beslut i över 1 000 ärenden om tillstånd till kamerabevakning. 

”Under året inledde vi 52 tillsynsärenden och avslutade 53. I 15 tillsynsärenden fattade vi beslut om sanktionsavgifter på totalt 150 miljoner kronor”, kommenterar Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för IMY, i ett uttalande.

Endast två tillsynsärenden ålades med sanktionsavgifter från IMY 2019 samtidigt som antalet anmälningar då var fler. Enligt myndigheten minskade anmälningarna på grund av pandemin. 

Drygt 70 procent av klagomålen riktas mot privata företag där en stor andel är enskilda individer som säger sig inte fått sina rättigheter tillgodosedda, till exempel rätten till information eller rätten till radering. 

Sanktionsavgifternas storlek är beroende på allvaret i överträdelsen men också organisationens storlek. För företag är sanktionsavgiften maximalt 20 miljoner euro, motsvarande drygt 200 miljoner kronor, eller maximalt 4 procent av den totala omsättningen globalt och för myndigheter maximalt 10 miljoner kronor.

Det syns särskilt i att Google tilldelades den största sanktionsavgiften förra året på 75 miljoner kronor. 

Redan 2017 konstaterade myndigheten efter en utredning att det var svårt för privatpersoner att få bort resultat från sökmotorn som innehöll deras namn. Enligt gdpr ska en person ha ”rätt att bli glömd” om uppgifterna är oriktiga, irrelevanta eller överflödiga.

Google har dock överklagat och avgiften sänktes till 52 Mkr i förvaltningsrätten. Just nu ligger ärendet ligger för prövning i kammarrätten, enligt IMY.

Di Digital har tidigare rapproterat att Sverige placerar sig högt i en jämförelse med andra EU-länder i antalet gdpr-relaterade anmälningar och sanktionsavgifter.

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera