Hoppa till innehållet

Ola Rollén storinvesterar när Neo Technology tar in 300 miljoner

Innan han häktades deltog Ola Rollén i databastjänsten Neo Technologys finansieringsrunda på totalt 300 miljoner kronor. Tanken var att han skulle ta plats i styrelsen och lotsa nästa svenska startup-succé till Wall Street. Dessa planer läggs nu på is.

Hexagons vd Ola Rollén (tv) har investerat i Neo Technology, där Emil Eifram är vd.
Hexagons vd Ola Rollén (tv) har investerat i Neo Technology, där Emil Eifram är vd.Foto: Paul Hilton/Jesper Frisk

Di Digital har flera gånger berättat om Neo Technology (NTL), som med rötter i Malmö utvecklar en så kallad grafdatabas som underlättar hanteringen av stora mängder information.

Bolaget har sitt högkvarter i San Mateo, Silicon Valley, och prisas som en av Sveriges mest framgångsrika startupbolag på senare tid. Till kunderna hör Crunchbase och journalistnätverket ICIJ, som tidigare i år avslöjade omfattande skatteplanering med anknytning till en advokatfirma i Panama.

Läs mer: Svensk startup knäckte Panama-läckan

Sedan ett par månader har företaget arbetat med en finansieringsrunda där bland annat den tidigare investeraren Creandum (NTL) finns med.  

Den största summan pengar i rundan, som enligt uppgifter till Di Digital uppgår till över 300 miljoner kronor, kommer från Hexagons vd Ola Rollén.

Han uppges ha gjort investeringen genom bolaget Greenbridge, som Ola Rollén startat och som bland annat investerar Melker Schörlings pengar.

Summan 300 miljoner kronor är betydande, och bör jämföras med att bolaget i fyra tidigare omgångar tagit in sammanlagt 350 miljoner kronor från fem investerare, enligt Nordic Tech List.

Huvudprodukten Neo4j är en så kallad grafdatabas, som ger snabb tillgång till stora mängder data. Till skillnad från traditionella databaser, som kan liknas vid tabeller eller excelark, fungerar en grafdatabas som ett nätverk eller en graf, vilket ska möjliggöra snabbare kopplingar och sökningar.

Läs mer: Stor intervju: Neo Technologys vd om bolagets framtid

Enligt Di Digitals uppgifter är avsikten att pengarna ska finansiera expansion inom såväl bolagets försäljningsarbete samt bland utvecklare och programmerare, varav många kommer att vara baserade i Malmö. Det ska också ge finansiella muskler för att förvärva små teknikbolag med kopplingar till den befintliga verksamheten. 

Bolagets mål är att växa vidare och nå en börsnotering i USA, någonting som brukar förknippas med en omsättning på 100 miljoner dollar eller 900 miljoner kronor, inom fyra års tid. Neo Technologys vd Emil Eifrem har tidigare tagit upp en börsnotering som ett av tre alternativ för bolagets framtid.

Tanken var, enligt uppgifter till Di Digital, ursprungligen att Ola Rollén skulle vara delaktig i det arbetet i egenskap av styrelseledamot. Men misstankarna om insiderbrott har fått databasbolaget att inta en avvaktande hållning. 

Di Digital har kontaktat Neo:s operative chef Lars Nordwall, som är baserad vid bolagets huvudkontor i San Mateo. Han bekräftar att en finansieringsrunda nyligen genomförts med ett flertal investerare involverade, däribland Greenbridge. Han avböjer dock att vidare kommentera uppgifterna.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera