Hoppa till innehållet

“Om tre år kommer ingen att läsa körkortsböcker”

Patrik Jansson snickrade ihop en körkortsapp till sin flickvän. Nu drar den in över 100 000 kronor i månaden åt honom. “Jag sa upp mig från jobbet i våras”, säger han till Di Digital. 

Patrik Jansson byggde en körkortsapp till sin flickvän. Två år senare drar hans hobbyprojekt in miljonbelopp.
Patrik Jansson byggde en körkortsapp till sin flickvän. Två år senare drar hans hobbyprojekt in miljonbelopp.

Idén föddes när Patrik Janssons flickvän skulle ta körkort.

“Hon laddade ner alla appar som fanns, köpte alla böcker och gick på dyra teorilektioner hos trafikskolan. Jag tyckte apparna var riktigt fula och dåliga. Min tanke var att om jag bygger något bättre och snyggare så kommer alla att köpa min app istället”, säger han.

Vid sidan om jobbet på digitalbyrån Klikki började han att fila på appen Ta Körkort, som släpptes för nedladdning i februari 2014.

Två år senare laddas appen ned mellan 3000 och 4000 gånger i veckan. Drygt 20 procent av användarna konverterar till betalversionen, som kostar 199 kronor.

Det lilla hobbyprojektet har därmed vuxit till en verksamhet som inbringar över 100 000 kronor i månaden.

I våras sa Patrik Jansson upp sig från jobbet på Klikki. Nu är fler appar under utveckling.

“Vår tanke är inte bara att bygga den bästa körkortsappen utan den bästa utbildningsplattformen. Jag har varit i kontakt med Svenska Jägarförbundet och Jägarnas Riksförbund. Tanken är att man ska kunna plugga till sin jägarexamen i appen,” säger Patrik Jansson.

Målet är även att börja utmana trafikskolornas praktikutbildningar med inspelade moment från körutbildningen.

“Vi samarbetar med en trafikskola som hjälper oss att spela in filmer på alla moment som man pluggar till. Tanken är att man ska kunna studera dem och sen övningsköra hemma, så kanske man slipper betala för ett par dyra körlektioner”, säger Patrik Jansson.

Han äger bolaget Teoriappar Sverige AB tillsammans med Erik Hedegren, som står för en stor del av utvecklingsarbetet. Duon har även anställt ytterligare en utvecklare för Android.

Bolaget är i nuläget helt självfinansierat.

“Vi har funderat på om vi behöver ta in pengar men just nu ser vi inget större behov. Det skulle i sånt fall vara om vi vill gå in i Norge eller Danmark eller Tyskland. Men vi har inte tillräckligt bra koll på de marknaderna än”, säger Patrik Jansson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera