Hoppa till innehållet

Högre omsättning än väntat för Google – trots coronakrisen

Googles moderbolag Alphabet redovisade en större omsättningstillväxt än väntat för första kvartalet i år. Vinsten per aktie blev däremot lägre än förhandstippat. 

Alphabets vd Sundar Pichai.
Alphabets vd Sundar Pichai.Foto: Tsering Topgyal

Techjätten Alphabets intäkter kommer främst från annonsering – ett område som många bolag har dragit ner rejält på i spåren av coronakrisen.

Enligt Interactive Advertising Bureu, IAB, har 70 procent av annonsköpare uppgett att de redan har förändrat hur mycket de spenderar på annonser som en följd av coronautbrottet.

Tappet påverkar stora som små aktörer, även om annonspengarna ofta satsas på större spelare i svåra tider. Resebranschen är särskilt drabbad av krisen, vilket förväntades göra avtryck i Alphabets resultat.

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter 

För det första kvartalet i år redovisade Alphabet en omsättning på 33,7 miljarder dollar (41,2 miljarder dollar innan trafikkostnader), motsvarande drygt 330 miljarder kronor. Siffran överträffade förväntningarna på 32,6 miljarder dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning. 

82 procent av Alphabets intäkter kom från annonsering, och den totala omsättningen motsvarade en tillväxttakt på 13 procent. Det var högre än analytikerkårens prognos, men ett tapp jämfört med samma kvartal i fjol då intäkterna ökade med 17 procent. 

Vinsten per aktie landade på 9,87 dollar per aktie, vilket var lägre än väntade 10,36 dollar.

”Vår annonsaffär under de två första månaderna i kvartalet var stark, men i mars såg vi en signifikant och plötslig avmattning i annonsintäkter. Tidpunkten för avmattningen stämmer överens med de platser och sektorer som är påverkade av viruset och av nedstängningsorder”, sa Alphabets vd Sundar Pichai i ett samtal med analytiker om resultatet.

Enligt Alphabets finansiella chef Ruth Porat ska situationen dock inte ha försämrats ytterligare under april.

De senaste veckorna har det kommit rapporter om att Alphabet har dragit ner på rekryteringstakten till ett minimum och strypt marknadsföringsbudgetar med upp till hälften.

Enligt Ruth Porat fortsätter bolaget ändå att investera i projekt på längre sikt, om än saktare, inom sök, maskininlärning och molntjänster.

”Vi fortsätter att vara optimistiska på lång sikt, och vi är ödmjuka kring att användarna fortsätter att vända sig till oss och tar det ansvaret på allvar”, sa Ruth Porat.

Under timmarna efter att kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen steg bolagets aktie med så mycket som 9 procent i efterhandeln. Hittills i år har aktievärdet gått ner med 7,7 procent.

Läs även: Google stryper marknadsföringsbudgetar med upp till 50 procent

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera