Techjätten Alphabets intäkter kommer främst från annonsering – ett område som många bolag har dragit ner rejält på i spåren av coronakrisen.
Enligt Interactive Advertising Bureu, IAB, har 70 procent av annonsköpare uppgett att de redan har förändrat hur mycket de spenderar på annonser som en följd av coronautbrottet.
Tappet påverkar stora som små aktörer, även om annonspengarna ofta satsas på större spelare i svåra tider. Resebranschen är särskilt drabbad av krisen, vilket förväntades göra avtryck i Alphabets resultat.
Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter
För det första kvartalet i år redovisade Alphabet en omsättning på 33,7 miljarder dollar (41,2 miljarder dollar innan trafikkostnader), motsvarande drygt 330 miljarder kronor. Siffran överträffade förväntningarna på 32,6 miljarder dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning.
82 procent av Alphabets intäkter kom från annonsering, och den totala omsättningen motsvarade en tillväxttakt på 13 procent. Det var högre än analytikerkårens prognos, men ett tapp jämfört med samma kvartal i fjol då intäkterna ökade med 17 procent.
Vinsten per aktie landade på 9,87 dollar per aktie, vilket var lägre än väntade 10,36 dollar.
”Vår annonsaffär under de två första månaderna i kvartalet var stark, men i mars såg vi en signifikant och plötslig avmattning i annonsintäkter. Tidpunkten för avmattningen stämmer överens med de platser och sektorer som är påverkade av viruset och av nedstängningsorder”, sa Alphabets vd Sundar Pichai i ett samtal med analytiker om resultatet.
Enligt Alphabets finansiella chef Ruth Porat ska situationen dock inte ha försämrats ytterligare under april.
De senaste veckorna har det kommit rapporter om att Alphabet har dragit ner på rekryteringstakten till ett minimum och strypt marknadsföringsbudgetar med upp till hälften.
Enligt Ruth Porat fortsätter bolaget ändå att investera i projekt på längre sikt, om än saktare, inom sök, maskininlärning och molntjänster.
”Vi fortsätter att vara optimistiska på lång sikt, och vi är ödmjuka kring att användarna fortsätter att vända sig till oss och tar det ansvaret på allvar”, sa Ruth Porat.
Under timmarna efter att kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen steg bolagets aktie med så mycket som 9 procent i efterhandeln. Hittills i år har aktievärdet gått ner med 7,7 procent.
Läs även: Google stryper marknadsföringsbudgetar med upp till 50 procent