We Select är inget nytt uppstickarbolag. Det startades 2011 och verksamheten fungerade i flera år som ett mer traditionellt rekryteringskonsultföretag.
”Visionen från början var dock att digitalisera något traditionellt”, säger Emilia Eriksson, som är operativt ansvarig på We Select.
Hon anställdes 2016 och fick som första uppdrag att anställa ett team för att digitalisera bolagets rekryteringsprocess.
”’Employer branding’ är ett ganska luddigt koncept så det gällde att konkretisera det och ta fram en strategi för hur det skulle systematiseras och skapa tydligt kundvärde”, säger hon.
Det behövdes ett system för att automatisera uppsökandet av kandidater och slussa vidare dem för att söka en tjänst. I botten ligger en mjukvara som We Select köpte upp i samband med att Emilia Eriksson anställdes, och som nu har byggts om.
”Jag fick som junior, men ambitiös ung kvinna från e-handelsbranschen ett enormt förtroendemandat från grundarna”, säger Emilia Eriksson.
Systemet heter i dag Talent Software och går ut på datadriven jobbannonsering och digitala kandidatflöden som kan ge företag ett kontinuerligt inflöde av relevant kompetens.
I dag står storbolag som Ernst & Young, DHL, Tata, Coca-Cola, LG och Specsavers på kundlistan samt även hundratals små- och medelstora företag.
We Select tar betalt både genom licenser, abonnemang och enskilda köp via plattformen. Under 2020 gick bolaget in på tio nya marknader, bland annat i England, Tyskland, Portugal, Italien, Vietnam och Taiwan.
För att utveckla verksamheten och accelerera tillväxten fick man också in en investering 2019 från riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som bland annat har investerat i Joint Academy, Trustly och Airmee. Hur stor summan var vill dock inte parterna berätta.
Mjukvaran helt tagit över We Selects affär – en övergång som också har påskyndats av pandemin. Bolaget har 15 anställda och beräknar att omsätta runt 45 miljoner kronor i år, varav de digitala intäkterna har ökat med över 120 procent.
”När jag kom in omsatte vi 20–25 miljoner kronor i konsultintäkter, och nu omsätter vi det dubbla. Intäkterna från mjukvaran har ökat successivt, men nu har vi skiftat över till att bli helt digitala”, säger Emilia Eriksson.
Sett till en internationell expansion tror hon att bolaget kommer kunna fortsätta sin tillväxtresa.
”Vi har gått från att vara ett konsultbolag till att helt bli ett techbolag inom samma bransch, vilket är ganska unikt”, säger hon.
Det går att likna We Selects talangmjukvara vid ett crm-system, det vill säga kundvård, som är uppbyggt kring olika moduler. De olika delarna fungerar både för att hitta kandidater, engagera konvertera dem till att söka ett jobb.
”Vi har skapat det bästa receptet för att hitta bristkompetens och lägger det som ett digitalt lager på varje rekrytering”, säger Emilia Eriksson.
Det finns ingen mänsklig faktor i urvalet och verktyget tittar inte på namn eller kön, utan krav på profilen. I dag visar globala undersökningar att 85 procent inte känner sig engagerade på jobbet, något Emilia Eriksson tror att We Select kan bidra till att förändra.
”Mitt mål är att vår teknik ska kunna matcha personer med rätt jobb och på så sätt få människor över hela världen att älska måndagar”, säger hon.
Läs också: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global