Hoppa till innehållet

Omställning gav fördubblad omsättning – hjälper storföretag att rekrytera smart

We Select har digitaliserat sin egen verksamhet och gått från att vara ett rekryteringskonsultbolag till att sälja mjukvara. Förra året ökade bolagets digitala intäkter med 120 procent.

Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.
Emilia Eriksson är operativt ansvarig på We Select och hennes närmaste kollega Amy Dyvelcrona som är digital marknadschef.Foto: Press.

We Select är inget nytt uppstickarbolag. Det startades 2011 och verksamheten fungerade i flera år som ett mer traditionellt rekryteringskonsultföretag. 

”Visionen från början var dock att digitalisera något traditionellt”, säger Emilia Eriksson, som är operativt ansvarig på We Select.

Hon anställdes 2016 och fick som första uppdrag att anställa ett team för att digitalisera bolagets rekryteringsprocess. 

”’Employer branding’ är ett ganska luddigt koncept så det gällde att konkretisera det och ta fram en strategi för hur det skulle systematiseras och skapa tydligt kundvärde”, säger hon.

Det behövdes ett system för att automatisera uppsökandet av kandidater och slussa vidare dem för att söka en tjänst. I botten ligger en mjukvara som We Select köpte upp i samband med att Emilia Eriksson anställdes, och som nu har byggts om.

”Jag fick som junior, men ambitiös ung kvinna från e-handelsbranschen ett enormt förtroendemandat från grundarna”, säger Emilia Eriksson.

Systemet heter i dag Talent Software och går ut på datadriven jobbannonsering och digitala kandidatflöden som kan ge företag ett kontinuerligt inflöde av relevant kompetens.

I dag står storbolag som Ernst & Young, DHL, Tata, Coca-Cola, LG och Specsavers på kundlistan samt även hundratals små- och medelstora företag.

We Select tar betalt både genom licenser, abonnemang och enskilda köp via plattformen. Under 2020 gick bolaget in på tio nya marknader, bland annat i England, Tyskland, Portugal, Italien, Vietnam och Taiwan.

För att utveckla verksamheten och accelerera tillväxten fick man också in en investering 2019 från riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson, som bland annat har investerat i Joint Academy, Trustly och Airmee. Hur stor summan var vill dock inte parterna berätta.

Mjukvaran helt tagit över We Selects affär – en övergång som också har påskyndats av pandemin. Bolaget har 15 anställda och beräknar att omsätta runt 45 miljoner kronor i år, varav de digitala intäkterna har ökat med över 120 procent.

”När jag kom in omsatte vi 20–25 miljoner kronor i konsultintäkter, och nu omsätter vi det dubbla. Intäkterna från mjukvaran har ökat successivt, men nu har vi skiftat över till att bli helt digitala”, säger Emilia Eriksson.

Sett till en internationell expansion tror hon att bolaget kommer kunna fortsätta sin tillväxtresa.

”Vi har gått från att vara ett konsultbolag till att helt bli ett techbolag inom samma bransch, vilket är ganska unikt”, säger hon.

Det går att likna We Selects talangmjukvara vid ett crm-system, det vill säga kundvård, som är uppbyggt kring olika moduler. De olika delarna fungerar både för att hitta kandidater, engagera konvertera dem till att söka ett jobb.

”Vi har skapat det bästa receptet för att hitta bristkompetens och lägger det som ett digitalt lager på varje rekrytering”, säger Emilia Eriksson.

Det finns ingen mänsklig faktor i urvalet och verktyget tittar inte på namn eller kön, utan krav på profilen. I dag visar globala undersökningar att 85 procent inte känner sig engagerade på jobbet, något Emilia Eriksson tror att We Select kan bidra till att förändra. 

”Mitt mål är att vår teknik ska kunna matcha personer med rätt jobb och på så sätt få människor över hela världen att älska måndagar”, säger hon.

Läs också: Rekryteringsbolaget sätter personlighet framför erfarenhet – backas av VNV Global

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera