En adaptiv knapp som kan monteras var som helst och göra vad som helst. Det är idén bakom startupbolaget Shortcut Labs. Knappen heter Flic och fäster på väggen med hjälp av små sugkoppar. Produkterna säljs till både företag och konsumenter. Omsättningen steg från 13 till 18 miljoner kronor i fjol.
”Vanligaste användningen är en lamp- eller musikknapp, eller ett trygghetslarm”, förklarar vd Joacim Westlund Prändel.
”Jag har exempelvis precis fått barn och vi har installerat en knapp vid spjälsängen som tänder ljuset i dimmat läge. Det gör att min fru kan tända för att amma på natten utan att behöva gå upp ur sängen eller väcka mig”, säger han.
Vi stämdes även av patentroll i USA tidigt 2017.
Han och och medgrundaren Amir Sharifat startade Shortcut Labs ihop 2013. Följande år fick de stor uppmärksamhet för sin crowdfundingkampanj på Indiegogo.
De första produkterna skeppades 2015. Sedan följde en serie motgångar. Ett misstag var att introducera produkterna på amerikanska hemelektronikskedjan Bestbuy, med 500 butiker, utan marknadsföring.
De första versionerna var dessutom buggiga.
Räddningen blev företagsmarknaden. Genom ett samarbete med tyska Bosch säljs Shortcut Labs teknik nu som trygghetslarm. Hotell som Clarion använder Flic som serviceknapp.
Läs mer: Tio lösningar som kopplar upp ditt hem
I början koppades knapparna alltid via en mobiltelefon. Men 2017 lanserade bolaget även en slags router, kallad Flic Hub, genom ytterligare en Indiegogo-kampanj. Det gick bra tills bolagets chipleverantör gick i konkurs. Bolaget tvingades då bygga om sin hub från scratch.
”Vi stämdes även av patentroll i USA tidigt 2017. Vi trodde att vi skulle gå under. Det kostade en del, men inte så mycket som vi befarade”, säger vd:n.
Nu är det slutligen dags för lanseringen av Flic 2 och nya Flic Hub Long Range.
”Vi släpper båda nu. Hubben riktar sig till både konsumenter och företag och har bland annat bättre batteritid, räckvidd och stödjer Apple Homekit”, säger Joacim Westlund Prändel.
Vad kostar knapparna?
”De kostar 160 kronor styck på Kickstarter, då med leverans i september, eller 330 kronor när de når butiker i oktober. Vill man ha Flic Hub kostar den 660 kronor. Då slipper man vara beroende av en persons mobiltelefon”, säger vd.
Är det inte röststyrning som gäller nu?
”Det blir ju alltmer poplärt. Men det blir väldigt repetitivt och kan vara störande. Knappar är bekvämare på många sätt.”
Läs mer: Svenskt IoT-bolag får ny storägare – tar in 500 miljoner
Även denna gång tar Shortcut Labs in pengar via crowdfunding, nu på Kickstarter. De som är med och stöttar bolaget får påverka produkterna och köpa dem till rabatt.
”Vi älskar crowdfunding. Det är så vi får marknadsföring och når ut. Alla i teamet lär sig mycket på hur vi kommunicerar och marknadsför våra knappar”, säger Joacim Westlund Prändel.
Vad krävs för att konfigurera en Flic-knapp?
”Man gör det antingen i Flic-appen, eller i Apple Home-appen. Produkten man styr måste vara uppkopplad. Men uppkopplade högtalare är ju vanligare idag. Och Ikea säljer exempelvis uppkopplade lampor in sin Trådfri-serie. Nya Flic Hub kan även kopplas till Apples Homekit, som styr hemmet.”
Inhoppande projektledare för kampanjen är Mats Horn, som tidigare utvecklade och sålde Tinitell, den uppkopplade armbadsmobilen för barn. Tinitell gick i konkurs i fjol. Mats Horn har därmed stor erfarenhet av utmaningarna med att utveckla, producera och marknadsföra hårdvara i liten skala.
Di Digital listar: Svenska teknikfloppar vi minns
Shortcut Labs omsättning har legat still i flera år. Men nu är tillväxten tillbaka, enligt vd Joacim Westlund Prändel.
”Omsättningen ökade från 13 till 18 Mkr under räkenskapsåret som slutade den sista mars i år. Förlusterna minskade till cirka 3 Mkr. Vi forsätter växa i samma takt. Vi tror vi omsätter 28 Mkr under detta år”, säger han.
Sedan starten har Shortcutlabs tagit in cirka 15 Mkr i riskkapital och ungefär lika mycket via crowdfunding. Bolaget har 14 medarbetare.