Annons

Omstart för Foodiebag – ska utmana Uber Eats

Foodiebag gör en "pivot", från avhämtning till leverans av mat som förbereds av kända restauranger.
Foodiebag gör en "pivot", från avhämtning till leverans av mat som förbereds av kända restauranger. Foto: Foodiebag
Nästan tre år efter lanseringen gör startupbolaget Foodiebag en omstart. Målet är nu att utmana Uber Eats och Foodora med hemleverans av restaurangmat som tillagas i hemmet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupbolaget Foodiebag var tidigt ute när man lanserade sin tjänst i februari 2014. Då erbjöd man avhämtning av mat från ett 60-tal restauranger i Stockholm.

Men kunderna strömmade inte till i den utsträckning grundarna hade hoppats.

”Då var det få som riktade sig mot privatkonsumenter. Men landskapet för matleveranser har ju förändrats snabbt med aktörer som Waitress, Foodora, Wolt och Uber Eats. Vi fick lov att tänka om”, säger Max Ladow, vd och grundare av Foodiebag (NTL).

I maj i år fasade man ut tjänsten och Foodiebag började fila på en positionsförändring ihop med bland annat den ena delägaren Groupe Grenouille, gruppen bakom bland annat restaurang Grodan i Stockholm. Och nu, under tisdagen, är det premiär för Foodiebags nya tjänst, med hemleveranser av mat som förbereds av kända restauranger, men tillagas i hemmet.

Läs Mer: Karma tecknar nya avtal och satsar på matsvinn

”Detta är en tjänst som ligger mellan matkassar och restaurangleverans. Tjänsten riktar sig till folk som gillar att laga god mat, men bara har cirka 15 minuter på sig att laga”, säger vd Max Ladow. 

Hittills är endast sex restauranger anslutna till appen. Men ambitionen är att den siffran ska uppgå till 25 inom ett halvår.

Foodiebags grundare: Max Ladow, vd, och Johan Lagerholm, ordförande.

Priset mot kund ska ligga mellan 90 och 250 kronor per portion, eller cirka 15-20 procent under menypriserna.

”Vi levererar mellan klockan 12 och 19:30 och man behöver beställa två timmar i förväg. Till skillnad från mat som levereras varm kan man laga maten när det passar”, säger Max Ladow.

Vid sidan av grundarna och Groupe Grenouille är Foodiebags övriga delägare Johan Acevedo, som är producent för succéspelet Candy Crush på King, och Henrik Blumenthal, som idag är vd på Holm Henning & Partners.

Bolaget letar nu kapital för att finansiera sin expansion.

”Vi tog in cirka 500.000 kronor inledningsvis och befinner oss nu i en process för att ta in mer kapital”, säger vd Max Ladow utan att vilja avslöja vilka summor det rör sig om.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas för bolagen, grundarna och investerarna på den nordiska startupscenen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies