Den kinesiska sång- och dansappen Tiktoks växande popularitet har kantats av kontroverser i skuggan av handelskriget. Bland annat har frågetecken rests kring ägarbolaget Bytedances relation till den kinesiska regimen och hur användarnas data hanteras.
Nyligen har såväl den amerikanska flottan och armén förbjudit appen från att användas på statligt utfärdade mobiler. USA har också inlett en granskning av appen av nationella säkerhetsskäl, uppgav Reuters i november i fjol.
Enligt dokument som läckte i september ska Tiktok också ha uppmanat sina moderatorer att censurera innehåll som skulle kunna vara misshagligt för den kinesiska regimen. I november blev en amerikansk Tiktok-användare avstängd efter att i en viral video ha kritiserat den kinesiska regimens behandling av folkgruppen uigurer och i september uppmärksammade Washington Post frånvaron på Tiktok av videoklipp på protesterna i Hongkong.
För att slå tillbaka mot de här anklagelserna har nu appen – som enligt en studie var den sjunde mest nedladdade i världen under förra decenniet – publicerat sin första transparensrapport.
Den täcker det första halvåret 2019 och visar hur många gånger under perioden som olika länder har efterfrågat information om användare eller bett om att innehåll ska raderas.
Enligt rapporten har Kina inte i något fall vare sig efterfrågat information om användare eller bett om att innehåll ska raderas. USA däremot uppges ha skickat in totalt 85 sådana förfrågningar, näst mest efter Indien med 118 stycken.
Sverige påstås ha bett om information i totalt sex fall, men inte efterfrågat att innehåll ska raderas.
Alla sväljer dock inte rapportens innehåll med hull och hår.
”Transparensrapporten är oärlig. USA och Indien toppar listan för att de har gått igenom officiella kanaler för att få innehåll borttaget eller för att få information om användare. Bara för att Tiktok säger att de inte fått några sådana förfrågningar från Kina betyder det inte att man inte censurerar innehåll och användare för Kinas räkning”, säger exempelvis Paul Bischoff, integritetsexpert på Comparitech, till Daily Mail.
Dessutom kan Kinas iögonfallande frånvaro på listan vara resultatet av en teknikalitet, vilket bland annat techsajten The Verge noterar. Trots att Tiktok ägs av ett kinesiskt bolag riktar sig appen till en icke-kinesisk publik. I Kina används istället en inhemsk version med striktare innehållsregler – Douyin.
Bytedance lanserade Tiktok under 2016. Året efter köpte bolaget appen Musically och slog ihop den med sin egen för att ta sikte på den amerikanska marknaden.