Annons

Omtalad startup hjälper Oatly till eldrivna transporter

Simon Broadbent är logistikchef på Oatly som nu tar hjälp av lastbilsutmanaren Einride för sina eldrivna transporter.
Simon Broadbent är logistikchef på Oatly som nu tar hjälp av lastbilsutmanaren Einride för sina eldrivna transporter.
Dryckesföretaget Oatly blir först i Europa med att lansera en flotta med tunga lastbilar som drivs av el. Bakom upplägget står det svenska teknikbolaget Einride där EQT, Ericsson och Panasonic finns bland ägarna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Från och med i oktober kommer 90 procent av Oatlys transporter mellan bolagets produktion av havredrycker i Landskrona och lagret i Helsingborg att gå på fordon som drivs av el. Det handlar om fyra lastbilar som kommer att köra 100 mil per dygn.

”Vi blir därmed först i europa med en synkroniserad el-flotta av tunga lastbilar. För oss är det ett första steg, på sikt vill vi gå över ännu mer till el och även försöka få med våra leverantörer och kunder”, säger Simon Broadbent, logistikchef på Oatly.

Elflottan av lastbilar köps i form av en tjänst från det svenska teknikbolaget Einride. Kärnan är en teknikplattform och programvara som koordinerar förare, fordon, rutter och, inte minst, själva laddningen.

Läs mer: Duon blev startupgrundare vid 60 – ska utmana Volvo och Scania

”Tekniken finns i dag. Nyckeln för att få ekonomi i en elflotta är att effektivisera själva driften. Att noggrant planera varje rutt helt enkelt”, säger Robert Falck, vd och medgrundare av Einride vars vision är att de närmaste två åren skapa en industriell standard för elbaserade transportsystem. 

En viktig komponent här är att på sikt köra ellastbilarna förarlöst, för att ytterligare effektivisera logistiken och slippa riskera att förare måste vänta under laddningen.

Oatly har sin produktion av havredrycker i Landskrona och sitt lager i Helsingborg.
Oatly har sin produktion av havredrycker i Landskrona och sitt lager i Helsingborg.

Leverantör av lastbilarna till Oatlys pilotprojekt är holländska Daf. Motorerna kommer från ett annat holländskt bolag, Emoss. Men enligt Robert Falck spelar själva ”hårdvaran” mindre roll i de här projekten.

”De här leverantörerna har kommit långt i dag men vi är öppna för att samarbeta med alla. Till exempel Volvo som ju är på gång med eldrift i sina tunga lastbilar nu.”

Läs mer: Svensk startup ingår avtal med Coca-Cola – rullar ut självkörande läskbilar

Einride har tagit in kapital i flera omgångar, senast i höstas när det gjorde en nyemission på 247 miljoner kronor som då baserades på en värdering på 600 miljoner kronor. Huvudinvesterare var EQT genom sin venture capital-del. En annan investerare var Ericsson vars intresse handlar om hur framtidens logistiksystem är beroende av 5G-näten. Ytterligare en delägare i Einride är Nordic Ninja som är ett japanskt venture capital-nätverk där Panasonic och Honda finns med som finansiärer.

Vad Oatly investerar i projektet är inte officiellt. Men enligt Simon Broadbent är el-lastbilarna initialt dyrare än vad motsvarande investering i diesellastbilar hade varit.

”Men det är vi beredda att ta med tanke på att vi sänker vårt koldioxidavtryck från transporter med 87 procent, från fabriken i Landskrona. På sikt är vi dessutom säkra på att kostnaderna kommer gå ned i takt med att el-tekniken blir vanligare och det kommer fler leverantörer. För oss handlar det om att vara med och driva utvecklingen.”

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer