Det är tyvärr rätt sällan som ett nytt startupbolag får en att tappa andan. Oftast är det som investeraren Bruce Gibney skrev i Founders fund manifest: ”Vi väntade oss flygande bilar men istället fick vi 140 tecken”.
Londonbolaget Improbable som Di Digital träffade på startupkonferensen Slush i Helsingfors är ett undantag. Det ger definitivt en känsla av flygande bilar och en framtidsvision som skulle få Elon Musk att nicka instämmande.
Bolaget Improbable grundades av en grupp dataingenjörsstudenter från Cambridge för tre år sedan. Nu i veckan släppte de sin produkt Spatial OS som fungerar som ett slags operativssystem för att bygga virtuella modeller. För att man ska förstå hur det fungerar krävs nästan att man tar upp några exempel på vad mjukvaran används till. En sådan sak är att de håller på att bygga en modell av London.
”En grupp arbetar med oss för att ta fram grunden för att kunna bygga modeller av vilken stad som helst. Det man gör är att man tar de bästa modellerna som finns idag för till exempel trafikplanering och befolkningstillväxt och sätter ihop dem i en stor simuleringsmodell”, säger Herman Narula.
Vad kan man använda en sådan modell till?
” Vadsomhelst. Vill du ha svar på frågan om det borde byggas tunnelbana så kan vi ge dig det mest perfekta svaret. Vill du veta hur staden kommer att växa, hur bostadsmarknaden kommer att utvecklas, hur man minskar utsläpp eller skapar mer energieffektiva lösningar. Svaret på de frågorna finns inte i en modell utan de kräver att man kopplar ihop alla simuleringar till en och samma modell”.
Själva affärsmodellen fungerar så att andra bolag kan bygga sina modeller ovanpå Improbables operativsystem. Det kan gälla allt från ekonomiska modeller till stadsplanering och dataspelsvärldar.
Om vi också blir operativsystemet som används för att sköta städer... Vi kan bli ett enormt bolag.
Givet att ni bara tar fram en grund som andra bygger produkter ovanpå, hur stort kan Improbable bli?
”Microsoft Windows var bara en plattform, Amazon webservices är bara en plattform. Jag är övertygad om att någon kommer att bygga ett nytt miljardbolag på vår plattform. Om vi också blir operativsystemet som används för att sköta städer... Vi kan bli ett enormt bolag.”
Improbable har tagit in finansiering från ett antal affärsänglar och i år tog de in knappt 200 miljoner från riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. Enligt Herman Narula är målet att bygga ett europeiskt storföretag.
”Alla europeiska företag blir hela tiden uppköpta. Vi vill inte det. Men för att vi ska kunna växa i Europa och inte behöva flytta till USA behöver vi nu få chefstalanger som jobbar på stora företag att våga börja arbeta för oss. Det är det jag vill ha från Norden, chefer som kan ta nyckelroller i bolaget”, säger han.
Worlds Adrift är det första spelet som byggts på Spatial OS.
85 personer arbetar på Improbable däribland flera svenskar som rekryterats från till exempel spelstudior i Sverige. Det är just i spelvärlden som de första tillämpningarna av Spatial OS nu dyker upp, som i spelet Worlds Adrift. I spelet Worlds Adrift är spelvärlden hela tiden i gång även där spelaren inte befinner sig. Det gör att något spelaren gjort i en del av världen kan påverka en annan del innan spelaren tagit sig dit.
”Vi har kontakt med flera spelstudior och mindre spelföretag i Norden. De mindre bolagen kan verkligen dra nytta av det vi gör. På samma sätt som nya it-lösningar gjort det möjligt för små bolag att utmana jättar kan vi göra så att små spelstudior kan utmana de stora studiorna”, säger Herman Narula.
Lyssna på Herman Narulas föreläsning om hur städer kan använda simulationer här.