Annons

Operatörerna om Netflix beslut: ”Vi är inte ens nära kapacitetsbrist”

Foto: Akio Kon/Bloomberg
Mönstret är tveklöst förändrat – många jobbar hemma och använder sina bredband mer på dagtid. Men att det råder kapacitetsbris är ett missförstånd. ”Våra nät går inte att jämföra med de i Sydeuropa”, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var i måndags som flera operatörers bredbandsnät gick ned runt om i Sverige. Det hela tolkades som att nätet varit överbelastat.

I själva verket visade det sig att anledningen var ett fel i en central.

”Många svenska operatörer är inkopplade just där. Det var ett oerhört olyckligt sammanträffande att det hände just nu, men det berodde på ett elavbrott hos fiberoperatören och var inte drivet av kapacitet”, säger Joakim Öhrström, chef för fasta tv- och bredbandstjänster på Tele2 och Com hem.

Som Di Digital berättat tidigare har användandet av bredband i bostäder ökat under dagtid, föga förvånande. Men att det skulle vara problem tillbakavisas av operatörerna.

Enligt Com hem har dagtidstrafiken i deras hemnät ökat med 33 procent mellan den 3 februari och 16 mars. Uppströmmen, det vill säga det användarna skickar, är upp 42 procent, vilket antyder att många är med på videokonferenser.

”Användandet är annorlunda än tidigare, men vi ligger fortfarande med peakar kvällar och helger, precis som vanligt. Och dagtidstrafiken är fortfarande inte nära vad peak är”, förtydligar Öhrström.

Jon Karlung från Bahnhof är inne på samma spår.

”Vi har bland de bästa näten i världen”, konstaterar han.

Att Netflix och Youtube drar ned sin kvalitet i Sverige säger han att det framstår ”förhastat”.

Läs mer: Netflix vill hindra nätkrasch – sänker bildupplösningen

”Man måste förstås ha ett empatiskt sätt att se på saker sådana här tider. Men våra nät går inte att jämföra med de i Sydeuropa.”

Netflix och andra streamingjättar använder sig av så kallade CDN:s – kort för ”content delivery network”. Det är lokala servrar som lagrar innehållet närmare kunderna. Sådana placeras ofta ut i områden med hög belastning för att de inte ska behöva stoppa upp andra delar av nätet.

”Vi har sådana burkar utställda hos oss, bekräftar Jon Karlung och förklarar att Netflix, om de ville, skulle kunna exkludera Sverige från sin EU-breda kvalitetsneddragning.

Han får medhåll av bland annat digitaliseringsminister Anders Ygeman som under fredagen sa till Ekot att det inte behövs någon neddragning av kvaliteten i Sverige.

Joakim Öhrström bekräftar att de haft kontakt med Netflix och fått förklarat för sig att neddragningen gäller ”de högsta profilerna” i tjänsten, efter överenskommelse med myndigheter.

”Även om det inte är ett problem för oss uppskattar jag att det görs”, säger Joakim Öhrström och utvecklar:

”Netflix gör det med andning av att det finns operatörer runt om i Europa som inte pallar trycket just nu.”

Borde de exkludera Sverige?

”Jag kan inte svara på hur Netflix lösning ser ut, men i teorin skulle det gå”, säger Öhrström.

Netflix har inte återkommit med svar på frågan om Sverige kan exkluderas från begränsningen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer