Annons

Örebro-startup vill hjälpa matbutiker med svinnet

Adam Vikström är en av grundarna av Deligate.
Adam Vikström är en av grundarna av Deligate. Foto: pressbild
Örebro-bolaget Deligate har inom mindre än ett år lyckats locka 100 matbutiker att använda sitt svinn-verktyg. Nu tar bolaget in 800 000 kronor för att växla upp.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matsvinnsbolaget Deligate har sedan starten 2016 lyckats få cirka 100 matbutiker som kunder. Startupbolaget, med bas i Örebro, har tagit fram ett verktyg som gör det enklare och mer effektivt att kontrollera varor med ett nära utgånget bäst före-datum. 

Grundarteamet består av matbutiks-veteranerna Adam Vikström, Lukas Wallströmer och Mattias Chahin samt utvecklarna Andreas Eriksson och Carl Rynning. 

”Tre av oss kommer från Ica-världen och är väl medvetna om problemen med att kontrollera färskvarors utgångsdatum, vilket fortfarande oftast sker med papper och penna”, säger vd:n Adam Vikström. 

Foto: Deligate.

Deligate har sedan i september använts av 100 butiker runt om i Sverige.

Deligates programvara flaggar för när en viss vara är på väg att bli för gammal. På så vis kan butiker garantera att inga gamla varor finns på hyllorna samtidigt som man minskar matsvinn, onödig arbetstid i butiker och slipper pappershanteringen.

Läs även: Innoscentia siktar på att ta in 10 miljoner – vill bli nästa Tetra Pak 

Nu har bolaget tagit in 800 000 kronor från Håkan Svanberg, som är grundare och ägare av it-bolaget K3 Nordic samt storägare i det börsnoterade bolaget Swedencare. 

”För de första 0-100 butikerna har vi vuxit genom att återinvestera våra intäkter. Men nu när vi vill växa till 5 000 butiker behöver vi ett tillskott på kapital för att bearbeta marknaden. Det är anledningen till att vi gör den här rundan”, säger Adam Vikström.

Läs även: Blogg: Vad säger etiketten? Inte mycket… 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies