Hoppa till innehållet

Oriflame-sonen går in som delägare i spar-appen Savr

Savr skapar Sveriges enklaste tjänst för sparande. Med hjälp av nytt kapital från bland andra Bookatable-grundarna och Oriflame-familjen ska fintechbolaget ta nästa steg.

Savr-grundarna Hannes Arthursson (tv) och Daniel Aarenstrup (th).
Savr-grundarna Hannes Arthursson (tv) och Daniel Aarenstrup (th).Foto: Oscar Jettman

Fintechbolaget Savr vill göra så att den mest ointresserade kan spara på ett så enkelt sätt som möjligt. För att få till ett sparande krävs att kunden skriver i personnummer, hur mycket hen vill spara och sedan skriver under med Bank-ID. 

Idén fick grundarna och serieentreprenörerna Daniel Aarenstrup, 31, och Hannes Arthursson, 28, från träning. Daniel Aarenstrup har sedan tidigare startat och drivit Virtual Trainer (NTL), en app som skulle få fler att ta steget till att börja träna.

”Det finns likheter mellan träning och sparande faktiskt. Det är lika tråkigt och svårt att komma igång. Så jag tog med mig träningsvinkeln, att få folk över tröskeln, till Savr”, säger Daniel Aarenstrup, som också är vd på bolaget.

Läs mer: Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Virtual Trainer såldes till nya ägare 2016, vilket gjorde det möjligt för Daniel Aarenstrup och Hannes Arthursson att starta Savr. Bolaget lanserade spartjänsten i mars i år och har hittills fått in 500 kunder som använder tjänsten, nu ska man skala upp för att nå målet på 10 000 till mars 2019.

Därför har Savr dragit in 7 miljoner i en ny runda där bland andra Sebastian af Jochnick, son till Robert av Jochnick som är en av grundarna till det börsnoterade kosmetikabolaget Oriflame, deltog. Dessutom gick befintliga ägare in med delar av det nya kapitalet, däribland Johan Siwers, Niklas Eklund och Christopher Persson (de två sistnämnda grundade bokningstjänsten Bookatable). 

Läs mer: Michelin betalar en miljard för svenskgrundad restaurangtjänst 

Pengarna ska gå till marknadsföring och tillväxt.

”Just nu vill vi visa ett 'proof of concept' och att det går att skala”, säger Daniel Aarenstrup. 

Tanken är att man ska fånga en relativt ung målgrupp som är helt ointresserade av att spara, men som genom en mycket enkel process kan lockas till det.

”Det som fick oss att börja bygga bolaget var att det finns en stor målgrupp som har väldigt lågt intresse för börs och fonder. De är fortfarande strandade med två alternativ: antingen en bankrådgivare eller nätmäklartjänster som egentligen är byggda för traders”, säger han.

Savrs fond är en bred historia med medelrisk som kan slå om mellan räntor och aktier om det skulle krävas. Den förvaltas av Cliens kapitalförvaltning och innehåller redan prioriteringar som miljö och hållbarhet. Savr ska tjäna pengar på att få en del av förvaltningsavgiften. 

”Vi såg en möjlighet att bygga en spartjänst som är konsumentfokuserad utifrån vanliga människors behov. Vår tes är att testa att göra en funktion som är så friktionsfri som möjligt”, säger Daniel Aarenstrup.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera