I slutet av 2016 petades Charlotta Tönsgård från vd-posten på nätläkaren Min Doktor som då var ett av Sveriges snabbast växande startupbolag.
Sedan dess har hon grundat ett nytt digitalt vårdbolag, Kind, som med 32 miljoner kronor i riskkapital i ryggen tar fram en digital plattform för att underlätta i kontakten mellan patienter och sjukvården.
Läs även: Revanschen: Charlotta Tönsgård får miljoner till ny vårdutmanare
Under torsdagen intervjuades Charlotta Tönsgård om sina erfarenheter som entreprenör inom digital vård på scenen på Di Digitals event Health Tech Pitch Day.
”Innan Min Doktor kom in på marknaden så bedrevs kontakten med patienten som på 80- och 90-talet, om jag ska hårdra det”, sade hon.
Som ingenjör i grunden har hon i sin roll som entreprenör reagerat på hur vårdsektorn använder sig av teknik. Den finns bakom kulisserna – men inte i mötet med patienterna, menar hon.
”När jag ser ser bristen på skalbarhet i sjukvården blir jag lite rädd”, sade hon.
Men som hon ser det är det just mer teknik snarare än fler vårdanställda som skulle kunna effektivisera sjukvården.
Charlotta Tönsgård menar att ett viktigt styrmedel för att påverka förändringsviljan inom vården är nivåerna på ersättningarna till digitala vårdaktörer. Sedan nätläkare som Min Doktor, Kry och senare även bland annat Doktor24 och Doktor.se gjorde entré i Sverige har den frågan varit en het politisk potatis.
Läs även: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa”
”Det fanns inget som hindrade vårdgivare att göra samma sak som Min Doktor eller Kry gjorde när de först dök upp. Det var inte rocket science. Det borde ha funnits en vilja. Men eftersom de digitala besöken inte ersattes som fysiska besök gjorde man inte det”, sade hon.
Hennes nya bolag Kind (som tidigare hette Engaging Care) fyller också ett enkelt behov i grunden, menar Charlotta Tönsgård.
Hon beskriver tjänsten som en ny och ”säker digital kanal” där man exempelvis kan förbereda möten och som kan komplettera dagens kommunikationsmöjligheter, alltså telefon och fysiska möten, i vårdsituationer som kräver mer än ett besök.
”Det är inte rimligt att vårdpersonal arbetar med verktyg från 80-talet och sen går hem till 2019”, sade hon och fortsatte:
”Om 15-20 år framåt kommer första kontakten med sjukvården vara någon form av digitalt gränssnitt. Det finns ingen annan framtid som är möjlig.”
I dag har Kind ett 20-tal kunder och nästa år hoppas Charlotta Tönsgård att antalet ska ha vuxit till omkring tresiffrigt.
Som exempel på hur en av kunderna använder plattformen tog hon upp en mödravårdscentral som har kunnat plocka bort det första inskrivningssamtalet och därmed sparat 45 minuter.
”Översätter man det till en nationell nivå så ger det en besparing på 90 miljoner kr per år”, sade hon.