Hoppa till innehållet

Vårdprofilen: ”Orimligt att vårdpersonal arbetar med verktyg från 80-talet”

Digitala vård-profilen Charlotta Tönsgård ger en känga till vårdsektorns trögrörlighet. ”Det fanns inget som hindrade vårdgivare att göra samma sak som Min Doktor eller Kry gjorde när de först dök upp. Det var inte rocket science”, sade hon på eventet Health Tech Pitch Day.

Charlotta Tönsgård, grundare av det digitala vårdbolaget Kind.
Charlotta Tönsgård, grundare av det digitala vårdbolaget Kind.Foto: Jenny Leyman

I slutet av 2016 petades Charlotta Tönsgård från vd-posten på nätläkaren Min Doktor som då var ett av Sveriges snabbast växande startupbolag. 

Sedan dess har hon grundat ett nytt digitalt vårdbolag, Kind, som med 32 miljoner kronor i riskkapital i ryggen tar fram en digital plattform för att underlätta i kontakten mellan patienter och sjukvården.

Läs även: Revanschen: Charlotta Tönsgård får miljoner till ny vårdutmanare  

Under torsdagen intervjuades Charlotta Tönsgård om sina erfarenheter som entreprenör inom digital vård på scenen på Di Digitals event Health Tech Pitch Day.

”Innan Min Doktor kom in på marknaden så bedrevs kontakten med patienten som på 80- och 90-talet, om jag ska hårdra det”, sade hon.

Som ingenjör i grunden har hon i sin roll som entreprenör reagerat på hur vårdsektorn använder sig av teknik. Den finns bakom kulisserna – men inte i mötet med patienterna, menar hon.

”När jag ser ser bristen på skalbarhet i sjukvården blir jag lite rädd”, sade hon.

Men som hon ser det är det just mer teknik snarare än fler vårdanställda som skulle kunna effektivisera sjukvården.

Charlotta Tönsgård intervjuas på Health Tech Pitch Day som ägde rum på Epicenter i Stockholm under torsdagskvällen.
Charlotta Tönsgård intervjuas på Health Tech Pitch Day som ägde rum på Epicenter i Stockholm under torsdagskvällen.Foto: Jonas Eng

Charlotta Tönsgård menar att ett viktigt styrmedel för att påverka förändringsviljan inom vården är nivåerna på ersättningarna till digitala vårdaktörer. Sedan nätläkare som Min Doktor, Kry och senare även bland annat Doktor24 och Doktor.se gjorde entré i Sverige har den frågan varit en het politisk potatis.

Läs även: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa”

”Det fanns inget som hindrade vårdgivare att göra samma sak som Min Doktor eller Kry gjorde när de först dök upp. Det var inte rocket science. Det borde ha funnits en vilja. Men eftersom de digitala besöken inte ersattes som fysiska besök gjorde man inte det”, sade hon.

Hennes nya bolag Kind (som tidigare hette Engaging Care) fyller också ett enkelt behov i grunden, menar Charlotta Tönsgård.

Hon beskriver tjänsten som en ny och ”säker digital kanal” där man exempelvis kan förbereda möten och som kan komplettera dagens kommunikationsmöjligheter, alltså telefon och fysiska möten, i vårdsituationer som kräver mer än ett besök. 

”Det är inte rimligt att vårdpersonal arbetar med verktyg från 80-talet och sen går hem till 2019”, sade hon och fortsatte:

”Om 15-20 år framåt kommer första kontakten med sjukvården vara någon form av digitalt gränssnitt. Det finns ingen annan framtid som är möjlig.”

I dag har Kind ett 20-tal kunder och nästa år hoppas Charlotta Tönsgård att antalet ska ha vuxit till omkring tresiffrigt.

Som exempel på hur en av kunderna använder plattformen tog hon upp en mödravårdscentral som har kunnat plocka bort det första inskrivningssamtalet och därmed sparat 45 minuter.

”Översätter man det till en nationell nivå så ger det en besparing på 90 miljoner kr per år”, sade hon.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera