Annons

Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet”

Ross Adams, vd på Acast.
Ross Adams, vd på Acast. Foto: Press.
Nu växer försäljningen snabbare än förlusterna för den svenska poddplattformen Acast. Planerna på en börsnotering ser samtidigt ut att ha bordlagts för stunden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Poddplattformen Acast grundades 2014 i Stockholm av Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras tjänst underlättar för poddskapare att sälja annonsutrymme och distribuera sina program. 

Affärsidén är att locka de annonsörer som tidigare satsat på radioreklam till att i stället marknadsföra sig i poddar. Det har gett effekt på Acasts omsättning som landade på 85,7 miljoner kronor under 2017. Därmed ökar intäkterna från 49,8 Mkr året innan.

”Nu börjar det hårda arbetet och lärdomarna vi dragit betala av sig. Under de senaste åren har vi lanserat i både USA och Australien och det tar normalt 12 till 18 månader att få upp farten. Vi är väldigt glada över siffrorna, även om en vd så klart alltid önskar sig ännu mer”, säger vd:n Ross Adams till Di Digital.

Förlusterna ökar också, men inte i lika snabb takt som försäljningen. Acast noterade ett minusresultat på 61,5 Mkr under 2017, i jämförelse med 52,6 Mkr året dessförinnan.

”Det var enligt plan. Förlusten blev till och med lägre än vad vi väntat oss. Det är dyrt att bemanna verksamheten i nya länder och en annan stor kostnad är att skala teknologin för att ligga före konkurrenterna. Vi befinner oss i ett tillväxtstadium och återinvesterar allt i verksamheten”, säger Ross Adams.

Vi arbetar inte aktivt med börsnoteringen

Acast vill ännu inte dela med sig av någon omsättningsprognos för 2018, men nådde nyligen över 100 miljoner månatliga lyssnare globalt. Det är en ökning från 60 miljoner lyssnare i oktober 2017.

”Vi ligger långt före fjolårets försäljningstakt, mycket tack vare den snabba tillväxten av nya lyssnare”, säger Ross Adams.

Under de senaste åren har Acast lagt mycket krut på att inleda samarbeten med stora utgivare och mediehus. Så sent som i maj skrev man på ett viktigt avtal med den brittiska tv-kanalen BBC. 

”Visst förlitar vi oss mycket på stora utgivare. Det kan finnas en risk med, men på fyra år har vi knappt förlorat några avtal alls. Det är ett effektivt sätt för oss att närma oss den klassiska radiomarknaden, där det finns många fler miljarder i annonspengar som vi vill ta del av”, säger han.

Måns Ulvestam och Karl Rosander, Acasts grundare.

2017 var i övrigt ett händelserikt år för Acasts del. Bolaget tog under hösten in över 150 Mkr i riskkapital, i en runda som värderade bolaget till 1,1 miljarder kronor, samtidigt som grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander klev av sina operativa roller.

”De kommer aldrig att lämna bolaget helt och hållet. Överlämningen har gått bra och vi pratar med varandra på veckobasis”, säger Ross Adams.

Läs mer: Poddplattformen Acast siktar mot Stockholmsbörsen 

I oktober 2017 annonserade Acast och grundarna inte minst sina planer på en börsnotering. Då utan att ge någon tidsram för processen.

Nu råder det stor osäkerhet kring när Acast faktiskt kommer att realisera sina planer.

”För oss är det 'business as usual' med fokus på expansion. Vi arbetar inte aktivt med börsnoteringen”, säger Ross Adams.

När grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander klev av sina respektive uppdrag i höstas var det delvis för att förbereda en notering rent praktiskt. Det arbetet är nu färdigt, enligt Ross Adams.

Karl Rosander har tidigare sagt till Di Digital att den planerade börsnoteringen försenats av olika anledningar. Enligt Ross Adams handlar det dock om att Acast medvetet vill avvakta med att trycka på knappen.

”Vi vill gärna komma närmare lönsamhet. Tills vi har lönsamhet i sikte kommer vi inte att sätta ett datum för en börsnotering”, säger han.

Det låter som att ni inte kommer att noteras under 2018?

”Jag önskar jag kunde ge dig ett svar, men jag kan ärligt säga att vi inte har någon tidsplan. Det har vi heller aldrig haft”, säger Ross Adams.

Vid sidan av börsplanerna har Acast stundom pekats ut som en uppköpskandidat på streaming- och radiomarknaden. Ross Adams förnekar dock att bolaget skulle föra diskussioner med någon annan aktör om en affär.

”Det pågår inga samtal om ett uppköp. Vi står dock Spotify och andra stora spelare på marknaden väldigt nära, eftersom de behöver innehåll för att ge sig in på podcastscenen. Vi för också diskussioner med Amazon, Apple och Google kring deras uppkopplade hemprodukter, till exempel”, säger han.

Läs mer: Acasts grundare Karl Rosander kliver av – ska starta nytt 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies