I månader har reklam för Outfittery dykt upp i mitt Facebookflöde. Jag har inte köpt något, eller klickat på någon annons. Ändå har inget annat varumärke synts lika mycket. När jag då fått chansen att träffa grundaren Julia Bösch börjar jag med att ställa henne mot väggen.
Varför förföljer ni mig?
”För att du inte köpt någonting!”, säger Julia Bösch, vd och grundare för Outfittery.
”Vår typiska kund är män i åldern 25 till 30-nånting som gillar att klä sig snyggt men som har ett jobb som tar mycket tid. När de är lediga vill de använda tiden till att umgås med vänner eller familj istället för att shoppa”, säger Julia Bösch.
Outfittery grundades i Berlin för tre år sedan av Julia Bösch och Anna Alex. Bolaget har sedan dess tagit in över 300 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från svenska Northzone. Själva grundidén är, något paradoxalt, att få män som inte gillar att shoppa kläder att köpa kläder.
”I Sverige handlar det mycket om bekvämlighet. Kunden förklarar vilken typ av kläder han gillar och vi blir med tiden bättre och bättre på att välja ut rätt kläder. Till slut vet vi så mycket om kundens klädstil att det räcker med att skicka ett meddelande om att man till exempel ska på bröllop, så löser vi det”, säger Julia Bösch.
För att välja rätt kläder har Outfittery en armé på 150 stilkonsulter som sköter om bolagets runt 200 000 kunder i 8 länder. Varje klädpaket innehåller, utöver kläder, en handskriven lapp från kundens egen stilkonsult.
”Vi kallar det kärleksbrev. Jag tror att den personliga kontakten blir viktigare när mer kommunikation sköts över nätet”, säger Julia Bösch.
Kvinnor står i dag för den största andelen av klädmarknaden. På nätet är det ännu tydligare där kvinnokläder dominerar försäljningen. Enligt Julia Bösch är det just därför Outfittery valt att satsa på herrkläder.
”Alla fokuserar på kvinnor men det finns en enorm potential inom herrkläder. Man kan säga att kvinnor shoppar medan män handlar. En genomsnittlig europeisk man handlar kläder två gånger om året men köper då för i snitt 5000 kronor”.
De senaste åren har de stora ehandlarna arbetat intensivt med att bygga ut sina sortiment. Zalando skryter till exempel om att de har över 1500 varumärken att välja mellan. Logiken är att ett större sortiment är lika med bättre försäljning. Julia Bösch menar att det nu har slagit i taket.
”Det är för svårt att välja. Om du söker efter en blå skjorta kommer du att hitta tusentals. Stora urval var första steget, vi är nästa steg i ehandelsevolutionen”, säger hon.
Affärsmodellen och målgruppen gör att Outfittery lyckas bra med att få till stora, dyra, kundkorgar. Runt hälften av allt som skickas ut behålls av kunderna, inte helt olikt siffrorna större ehandlare inom mode. Det gör i sin tur att det är motiverat för Outfittery att lägga mycket pengar på att rekrytera nya kunder. Därav Facebookreklamen som aldrig verkar sluta.
”Vi ska bli nummer ett på herrkläder i Europa. En del kallar det vi håller på med för en nisch. Men det är inte en nisch. Det är så här man kommer att handla kläder”.
Personalisering håller på att slå igenom brett inom ehandlen. Tyska jätten Zalando har öppnat för stilrådgivning. Mer avancerade sökfunktioner och datainsamling gör att fler och fler ehandlare rör sig mot individanpassning.
”Jag ser det som den bästa komplimangen vi kan få att andra tar efter oss. Om du är framgångsrik så kommer andra att komma, så är det. Men vi har hållit på i tre år och har flera hemliga ingredienser för fortsatt framgång.”
Vad blir nästa steg för modehandeln på nätet?
”Intelligenta garderober. Garderober som kan rekommendera vad du ska ha på dig på morgonen. Där nya kläder fylls på automatiskt via en tjänst som vår. Vi kommer att komma med en del nya saker de kommande månaderna. Vi har redan tagit fram en 3d-scanner som skapar en avbild av din kropp och hittar kläder som passar.”
Hur långt borta är det här?
”Ett eller två år skulle jag tro.”