Voxo är en svensk röstteknikplattform som hjälper företag att analysera sina kundsamtal genom att spela in kundtjänstsamtal, automatiskt dokumentera dessa i text och sedan analysera dem utifrån bland annat diskussionsämnen och om samtalen präglas av en positiv eller negativ ton. Med denna tjänst kan företag ta emot och analysera kundinsikter i realtid.
Bolaget har tidigare riktat sig mot finansbranschen, men under 2020 expanderade de till ytterligare ett antal branscher där e-handel var en. Aktörer inom e-handeln arbetar konstant med att försöka utvärdera och förbättra sin kundförståelse. Med sin ai-baserade plattform vill Voxo därför erbjuda uppskattade kundtjänstinsikter.
”Vår plattform möjliggör ett mer övergripande perspektiv där användarna får en bättre inblick i vilka återkommande problem konsumenterna stöter på, genom att kundsamtalen kvantifieras”, säger Voxos vd och medgrundare Johan Wadenholt, i ett uttalande.
Utifrån data från flera av bolagets e-handelsaktörer har Voxo uppmärksammat en förändring i kundupplevelsen.
”Tajmingen har gjort att vi från början av pandemin fram tills nu har kunnat följa kundernas åsikter när allt fler köp flyttats till digitala kanaler. Vi har analyserat cirka 100 000 anonymiserade samtal från våra kunder inom sex olika branscher och ser en tydlig trend i ökad acceptans och uppskattning för möjligheten att kunna handla online”, säger Johan Wadenholt.
Bolagets analys visar totalt att antalet positiva samtal kopplade till coronaviruset och onlinetjänster ökade med runt 30 procent mellan september 2020 och januari 2021. Antalet positiva meningar i kundtjänstsamtalen har i sin tur ökat med hela 200 procent under samma period.
Vd:n Johan Wadenholt tror att det till stor del var de nya coronarestriktionerna, som i princip tvingade konsumenter att handla digitalt, som bidrog till att fler personer under undersökningsperioden visade sig positiva till möjligheten att handla online och oftast ansåg att detta fungerade bra.
Under 2020 omsatte bolaget cirka 1,7 Mkr och enligt Johan Wadenholt räknar Voxo med en rejäl intäktsökning i år.
”2021 har börjat starkt och vi räknar med att omsätta runt 7 Mkr. Vi har märkt en ketchupeffekt sedan fjärde kvartalet 2020, och har haft en tillströmning av nya kunder från olika branscher. En viktig del för vår tillväxt under 2021 är att vi har kortat ned implementationstiden av tjänsten hos kunder från cirka sex veckor till mindre än 24 timmar”, säger han i ett mejl.