Hoppa till innehållet

Oväntat avhopp: Teslaprofil lämnar toppjobb

För andra gången i år avslöjar vd:n Elon Musk ett oväntat avhopp i bolaget. 

Elon Musk och Jeffrey B. Straubel.
Elon Musk och Jeffrey B. Straubel.Foto: Tore Meek

Trots att Tesla i år slagit rekord i antal levererade bilar vittnade rapporten som släpptes igår att bolaget presterat sämre än analytikerna förutspått under andra kvartalet. Bloombergs snittprognos räknade med en förlust på 0,40 dollar, men summan landade istället betydligt högre – på 1,12 dollar. 

Samtidigt avslöjade vd:n Elon Musk ett oväntat avhopp från bolaget. Medgrundaren Jeffrey B. Straubel, som suttit i Teslas styrelse till och med innan Elon Musk anslöt för 15 år sedan, lämnar toppositionen som teknikchef. 

Det rapporterar Bloomberg News. 

Jeffrey B. Straubel har ansvarat för Teslas energiaffärer, laddningsstationerna och batterianläggningen i Nevada. Han lämnar rollen som teknikchef för att bli rådgivare. 

Efterträdare blir Drew Baglino, tidigare vice teknikchef. 

”Jag älskar teamet och jag älskar företaget. Det kommer jag alltid att göra”, sade Jeffrey B. Straubel i samband med att nyheten annonserades. 

Läs mer: Tesla: Model 3 äter försäljningen av Model S 

Det är andra gången i år som Elon Musk avslöjar ett plötsligt avhopp, något som blåser liv i vd:ns rykte om att föra sina investerare i mörkret. I januari annonserades ekonomichefen Deepak Ahujas avhopp på liknande sätt. 

Den svaga rapporten och teknikchefens avgång riskerar att påverka bolagets börskurs. I efterhandeln sjönk aktien med så mycket som 12 procent. 

I ett brev till aktieägarna har Elon Musk skrivit att Tesla under tredje kvartalet siktar på att fokusera på att leverera fler bilar och att utöka kapaciteten. Han ska ha sagt till analytiker att han förväntar sig att bolaget når break-even det här kvartalet, och att de bli lönsamma fjärde kvartalet 2019. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera